Lähetystyö ja kansainvälinen vastuu

Kirkolle keskeistä on sanoma kaikki rajat ylittävästä Jumalan armosta ja rakkaudesta.
Kirkko on olemassa todistaakseen siitä.
Siksi kirkko kutsuu ihmisiä Jumalan yhteyteen ja rohkaisee välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta.
Paikallinen seurakunta on tässä keskeinen toimija omalla alueellaan.
Kirkon järjestöjen avulla seurakunnat pyrkivät tekemään tästä totta kaikilla mantereilla.

Suomen evankelisluterilainen kirkko toimii
lähetystyön, kehitysyhteistyön ja katastrofiavun saralla yli 60 maassa, kuudessa maanosassa.

Rukous kansainvälisen työn puolesta

Herra Jeesus Kristus,

Sinä sanot olevasi Hyvä Paimen, joka on ”tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän” (Joh. 10:10).
Sinä tahdot, että kaikki ihmiset jakavat Sinun elämääsi ja rakkauttasi.
Sinä tahdot, että kaikki tuntevat Sinut ja rakastavat Sinua.
Auta meitä viemään sinun viestisi eteenpäin sanoin ja teoin tässä maailmassa, kukin omalta paikaltaan.

Rukoilemme lähetystyön ja maailmalla tehtävän kehitysyhteistyön ja humanitaarisen avustustyön puolesta.

Siunaa ja varjele nimikkolähettiämme Pasi PItkästä työssään Kambodzassa ja muita nimikkokohteitamme:
kummityötä Kiinassa ja Nepalissa, koulutuskeskusten toimintaa Hongkongissa sekä vammaisten lasten ja naisten tukemista ja kehitysyhteistyötä Etiopiassa. Rukoilemme myös Namibian raamatunkäännöstyön ja Lähi-Idän medialähetystyön puolesta.
Herra, anna työsi jatkua ja kirkkosi kasvaa ja kehittyä kaikkialla maailmassa.

Herra sinä tunnet heidät, jotka ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan
ja heidät, jotka elävät yhä hädän keskellä.
Anna avun päästä perille siellä, missä apua tarvitaan ja toivon kipinän syttyä yhä uudelleen siellä,
missä se on jo hiipumassa. Hoida rakkaudellasi kaikkia kärsiviä ja tuo turvaa turvattomuuden keskelle.

Aamen.

Kädet ristissä avoinaisen Raamatun päällä.

Rukous Ukrainan puolesta

Pyhä Kolmiyhteinen Jumala,
vahvista meissä toivoa, kun sodan uhka ahdistaa.
Varjele Ukrainan kansaa.
Säästä ihmiset sodan kärsimyksiltä,
suo etteivät perheet jää sen jalkoihin.
Vahvista yhteyttä ihmisten, kansojen ja valtioiden välillä.
Auta löytämään tie kestävään rauhaan ja sovintoon.
Vapahtajamme Jeesus Kristus,
tule sinä rauhaksi levottomiin sydämiimme.
Tee meistä rauhasi välikappaleita työpaikoilla, luottamustoimissa ja ystävien parissa.

- Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat -

Herra armahda meitä, taustalla liehuu Ukrainan lippu.

Rukous kansainvälisen työn puolesta

Herra Jeesus Kristus,

Sinä tahdot, että kaikki ihmiset jakavat Sinun elämääsi ja rakkauttasi.
Sinä tahdot, että kaikki tuntevat Sinut ja rakastavat Sinua.

Herra, anna työsi jatkua ja kirkkosi kasvaa ja kehittyä kaikkialla maailmassa.

Herra sinä tunnet heidät, jotka ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan
ja heidät, jotka elävät yhä hädän keskellä.

Nuorisotyönohjaaja, nuoret 15-18 v. sekä lähetystyö ja kansainvälinen vastuu