Rippikoulu

Rippikoulu eli ripari on tärkeä virstanpylväs matkalla kohti aikuisuutta. Siellä opetellaan yhdessä elämistä ja tutustutaan kirkkoomme. Rippikoulun voi käydä leiri-, päivä tai erityisrippikouluna. Seurakunnassamme pidetään myös aikuisrippikoulua. Yhteisenä piirteenä kaikille rippikouluille on kolme sanaa: elämä, usko ja rukous.

Rippikoulu toteutetaan reilun puolen vuoden aikana ja sen laajuus on 80 tuntia. Siihen kuuluu tutustumista omaan ryhmään, erilaisia tapahtumia ja oman seurakunnan toimintaan osallistumista. Jos rippikouluun liittyy leirijakso, se on noin viikon mittainen.

Leirijakson päätteeksi vietetään konfirmaatiojuhlaa kirkossa. Konfirmaatiossa nuoresta tulee täysivaltainen seurakunnan jäsen. Konfirmaatio antaa oikeuden kummin tehtävään ja osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana seurakuntavaaleissa. Rippikoululaisilta kysyttäessä tärkeimpänä oikeutena on pidetty kirkkohäitä.

Rippikoulun voi käydä, vaikka ei olisi kastettu. Jos haluaa osallistua konfirmaatioon, sitä ennen tapahtuu kaste. Jos henkilö on kastettu, mutta hän ei kuulu kirkkoon, on hänen liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

Jäikö rippikoulu käymättä?

Haluatko kummiksi tai kirkollisen vihkimisen? Ei hätää. Aikuisrippikoulu toteutetaan räätälöitynä, keskustelevana rippikouluna ja sen laajuus on 20 tuntia. Siihen voi liittyä tutustumista seurakuntaan ja sen tapahtumiin.

Vuonna 2021 riparinsa käyneiden ajatuksia riparista

Sain uusia kokemuksia ja uusia ystäviä. Minulla oli tunne, että olen osa yhteisöä, jossa huomioidaan kaikki. Isoset olivat erityisen mukavia. Iltaohjelmat olivat mahtavia. Riparilla oli mukavaa ja se oli yksi parhaista viikoista ikinä! Riparille kannattaa mennä, vaikka aluksi tuntui, etten halua. Yllätyin positiivisesti. Ohjaaja koulutuksessa ehdottomasti nähään!

Nuoria suorittamassa esterataa silmät sidottuina.
Riparilla oppii ryhmässä toimimista!
Nuoria ulkona ringissä.
Kohta alkaa iltaohjelma!