Jouluinen muskarikirkko kokosi Kuoppiksen kirkkosalin täyteen

Iloiset äidit lapset sylissä istumassa Kuoppakankaan seurakuntasalin kahvion pöydässä.

Lapsille suunnattuja kirkkohetkiä on järjestetty Varkauden seurakunnassa Rauhanyhdistyksen talolla ja Kuoppakankaan ja Könönpellon seurakuntakeskuksissa. Tulossa on vielä yksi tilaisuus Kangaslammin kirkossa 20. joulukuuta klo 8.30.

Tiistaina 10.joulukuuta Kuoppakankaan seurakuntakeskuksen kirkkosali oli täynnä iloista puheen sorinaa ja lasten äänten elämää. Triangeli säesti Niina Pehkosen ja Jaana Kiven askelia, kun he saapuivat saliin kirkkohetken alussa. lapset johdatettiin ensimmäisen joulun tapahtumiin seinälle heijastettujen kuvien ja yhteislaulujen avulla.

Työntekijät kirkkosalin etuosassa leikittämässä.

Sali täyttyi töminästä, taputuksesta, rummutuksesta ja lasten laulusta. Tutut joululaulut, muskarista tutut leikit sekä Jaanan ja Riikka Tuuran (kuvassa) esimerkki tekivät osallistumisesta helppoa.

Pienet muskarilaiset nauttivat musiikista

Äidillä ja tyttärellä on päässään samanlaiset punaiset rusettipannat.

Emmiina (kuvassa yllä) mutustaa pipareita äitinsä Marian sylissä. Karkit tulisi syötyä papereineen ellei äiti ehtisi väliin. Emmiina tykkää laulaa ja leikkiä.

– Syksyllä aloitettiin käymään muskarissa. Ollaan tykätty, Maria kertoo.

Elina istuu kultaisissa tossuissa isänsä sylissä.

Elina (kuvassa yllä) pääsi isän kanssa toista kertaa muskariin. Tavallisesti tyttö käy musisoimassa yhdessä äitinsä kanssa. Isät ovatkin kerhoissa ja muskareissa harvemmin mukana.

– Nyt alkoi lomat, niin kerkesin taas, Jyrki kertoo.

Iloinen poika katsoo kameraan tyytyväisenä äitinsä sylistä. Taustalla ukki vauva sylissään.

Elmo (kuvassa yllä) saapui muskarikirkkoon yhdessä äitinsä Janniinan, Jarmo-ukin ja kolmiviikkoisen pikkusisaruksen kanssa.

– Muskarissa ollaan käyty puolitoista vuotta täällä Varkaudessa. Se aika kun täällä on asuttu.

Tieto seurakunnan muskarista löytyi tuttujen kautta.

– Se on alle tunnin kestävänä sopivan mittainen.

Muskarit jatkuvat tammikuussa

Joulukuusen koristeet kiinnostivat lapsia.

Minea kokeili, miltä tuohinen tähti tuntuu.

Muskarikirkon päätteeksi tarjolla oli kirkkomehut -ja glögit. Lapset jäivät tutkimaan seurakuntasalin kuusen koristeita ja säntäilivät pitkin seurakuntakeskuksen käytäviä. Päiväkodin lapsiryhmä lähti ensimmäisten joukossa jatkamaan päivän puuhia. Salissa oli kiireetön tunnelma. Osa vanhemmista vaihtoi kuulumisia ja metsästi lapsiaan ulkopukuihin.

Muskarit jatkavat toimintaansa 15. tammikuuta. Muskareihin ilmoittaudutaan etukäteen. Vapaita paikkoja ja lisätietoja muskareista voi kysellä lastenohjaaja Jaana Kiveltä.

Kaikille avoin kirkkomuskari aloittaa toimintansa heti loppiaisen jälkeen 7. tammikuuta. Sinne ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Noin puolen tunnin mittaisen musisointihetken jälkeen nautitaan mehut yhdessä.

2019-12-12 10:09:00.0