Villit pillit soivat karhun mörinää ja Muumien musiikkia

Nainen urkupillit käsissään.
Ennen konsertin alkua Mari-kanttori kokeili millainen ääni käytöstä poistetuista urkupilleistä puhaltamalla kuuluu. Toinen ei soinut enää kolujensa takia ollenkaan.

Lasten urkukonsertin nimi Villit pillit kuvaa hyvin sitä, mihin urkuri uruilla pystyy. Urkupillejä on yli 4000. Niinpä urut ovatkin kuin suuri orkesteri, jota kapellimestari johtaa. Kanttori Tapani taikoi uruista esiin myös viulun, saksofonin, huilun, fagotin, pasuunan ja kellopelin äänet.

Urkuparvella ja kirkkosalissa seurattiin, kun urkupillien luukut avautuivat ja sulkeutuivat. Kuultiin hiljaisin ja kovin ääni, joka uruista lähtee. Konsertin juontaja lastenohjaaja Tiina runoili:

– Kirkossa tutti tarkoittaa sellaista taikaa, jossa kaikki pillit soittavat yhtä aikaa.

Konsertti todisti urkujen sopivan mainiosti lasten musiikkiin. Niillä voi ilmaista tunteita ja kuvailla vaikkapa karhukävelyä.

Kanttorit ovat järjestäneet lasten urkukonsertin perinteisesti ystävänpäivän tienoilla. Konserttiin on kutsuttu erityisesti esikoululaisia ja myös alakoululaisia. Muutaman kerran konsertti on ollut Vekara-Varkaus festivaaliviikolla.

Lasten urkukonsertissa kuullut kappaleet:

C-duuri preludi  J.S. Bach
Berceuse  Armas Järnefelt, sov. Göte Widlund
Häämarssi  Felix Mendelssohn
Hosulin ja Sosulin häät – Sumio Shiratori, sov. Antti Samuelsson
Kesäfanfaari  Marko Hakanpää

Nainen leikki leikkilaulua alttarin edessä.
Lapset pääsivät konsertissa itsekin laulamaan ja leikkimään Tiina Brusilan näyttäessä mallia.

Juttua päivitetty 17.6. klo 8:51. Alunperin jutussa kerrottiin, että kanttorit järjestävät lastenurkukonsertin Vekara-Varkaus viikolla ja että koululaisryhmät voivat kysyä omaa konserttia kanttoreilta.

Wed Jun 15 14:40:00 EEST 2022