Ekologinen kriisi ei ole mielipide - Ympäristöilta Varkaudessa

Ihmisiä pääkirkon seurakuntasalissa.
Kestävän kehityksen kouluttaja Jari Vistolla oli painavaa asiaa seurakunnan Ympäristöillassa.

Varkauden seurakunnassa jäjestettiin 4.1.2023 Ympäristöilta, johon puhujaksi saapui Jari Visto Kirkkopalvelujen STEP-opintokeskuksen Kestävän kehityksen kouluttaja.  Aikaisemmin päivällä Kainussa kasvanut ja Helsingin Vallilaan kotiutunut Visto piti ympäristökoulutuksen myös seurakunnan henkilöstölle.

-Onnittelut! Varkauden seurakunnassa on jo tehty paljon ympäristöasioiden eteen, hän aloitti puheenvuoronsa.

Moni ei saata tietääkään, että Varkauden seurakunnassa on jo vuosia tehty ympäristötyötä osana seurakunnan tavallisia toimia. Ympäristötyön tehtävä Varkaudessa on  on edistää seurakunnan ympäristövastuullisuutta kaikessa työssä ja tehtäväalueilla.

-Maapallo on ainoa mahdollinen elinpaikka ihmiskunnalle. Koko planeetan elämää ylläpitävät järjestelmät muodostavat herkkäviritteisen kokonaisuuden, jonka toimintaa on alettu ymmärtää vasta viime vuosikymmeninä, Visto aloitti luentoaan.

Visto lähti luennossaan liikkeelle niin sanotusta isosta kuvasta, ympäristöstä planeetan tasolla. Koko ajan on tieteen piirissä käynytyhä selvemmäksi, ettei ihminen ole erillinen osa luontoa ja koko planeetan ekosysteemiä vaan kaikki tällä pallolla liittyy kaikkeen.

Hänen esittämänsä tieteellisiin faktoihin perustuva kuva maapallon kestävyyskyvn rajoista ei näytä ruusuiselta. Monilta osin ihmisen aiheuttamat kuormitksen turvarajat ovat jo hälyttävässä tilanteessa.

-Seurakuntahan voisi toimia esimerkkinä, miten kannattaa toimia, eräs kuulijoista heitti.

Visto päätti puheensa mielikuvaharjoitukseen:

Kuvittele itsesi, lapsesi tai kummilapsesi katselemaan toimintaasi vuodesta 2050 käsin. Mitkä nykyhetken ratkaisut ovat sellaisia, joista vielä silloinkin voisit olla iloinen ja ylpeä: Me teimme parhaamme!

Mon Jan 09 08:30:28 EET 2023