Selkomessua vietettiin ensimmäistä kertaa

Torstaina 26.1.2023 Kuoppakankaan seurakuntakeskuksen kirkkosaliin kokoontui yli neljäkymmentä henkeä ensimmäiseen Varkaudessa vietettyyn selkomessuun.

-Olen iloisesti yllättynyt, kun osallistujia saapui näin paljon, Vaalijalan pappi Rauni Tarvonen sanoi selkomessun päätyttyä.

Varkaudessa messua toimittamassa olivat Tarvosen lisäksi seurakuntapastori Petteri Suomalainen, diakoniatyöntekijä Heli Kylmänen ja kanttori Tapani Majuri. Lauletut virret olivat kaikki tuttuja kuten Ystävä sä lapsien tai Jumala loi. Evankelimi luettiin selkomukautuksena ja Raunin saarnassa apuvälineinä käytettiin flanellokuvia sekä kysymyksiä, joihin seurakuntalaiset saivat vastata.

-Selkomessu on ihan tavallinen jumalanpalvelus, jossa nautitaan myös ehtoollinen. Selkomessussa kieli on kuitenkin yleiskieltä yksinkertaisempaa. Sen sisältöä, rakennetta ja sanastoa on muokattu helpoksi ymmärtää. Ymmärtämistä tukevat kuvat ja konkreettiset esimerkit, selvensi Kylmänen.

Suomalainen näki selkomessussa kaikuja entisestä työstään hoitoalalla.

-Selkokieli ja saavutettavuuden huomioiminen oli läsnä hoivatyössäkin, hän miettii.

-Toivotavasti pääsemme viettämään selkomessua säännöllisesti tästä eteenpäin, Kylmänen sanoo lopuksi.

2023-01-26 14:51:32.0