Hallintojohtaja Tiina Suomalainen haastattelussa

Nainen kukkakimpun kanssa.
Kirkkovaltuuston kokouksessa 20.9.2022 Tiina Suomalainen
sai myös onnittelukukat valintansa johdosta.

Kukaan ei tee yksin

Kun Varkauden seurakunnan pitkäaikainen hallintojohtaja Olli Siivola eläköityi vuoden 2022 alkupuolella, oli seurakunnan kirjanpitäjä Tiina Suomalainen uuden haasteen edessä. Hän siirtyi hoitamaan hallintojohtajan tehtävää määräaikaisesti. Hakuaika virkaan järjestettiin syksyllä 2022 ja 20.9.2022 kirkkovaltuusto valitsi kokouksessaan Suomalaisen hallintojohtajan virkaan 1.1.2023 alkaen.

Suomalainen saapui ensimmäistä kertaa Varkauden seurakuntaan taloushallinnon harjoitteluun vuonna 2005. Tämän jälkeen hän toimi määräaikaisissa tehtävissä toimistosihteerinä sekä kirjanpitäjän sijaisena, kunnes lähti opiskelemaan tradenomiksi Karelia-ammattikorkeakouluun.

– 2012 pääsin vakituiseksi kirjanpitäjäksi ja nyt sitä ollaan tässä, hän miettii.

Suomalainen on syntynyt ja asunut koko ikänsä Varkaudessa. Hänen perheeseensä kuuluu kaksi aikuista lasta ja puoliso sekä 2 pientä münsterinseisojaa. Vapaa-ajallaan Suomalaisen voi löytää Puurtilan seurakuntakodin saunasta työikäisten naisten saunaillasta tai talviurheilun parista.

– Talvi on lempivuodenaikani ja pidän esimerkiksi hiihtämisestä ja laskettelusta, vaikken kovin taitava menijä olekaan, hän naurahtaa.

– Olen myös innokas kirjojen ystävä ja elokuvien katsoja. Luku- ja katseluvinkiksi voin mainita Delia Owensin Suon villi laulu –kirjan ja siitä tehdyn elokuvan, hän jatkaa.

Hallintojohtajan työnkuva on varsin laaja. Siihen kuuluu kiinteistöistä, hautatoimesta a seurakuntavirastosta vastaaminen, seurakunnan maa- ja metsätalous sekä sijoitusasioista huolehtiminen ja toimiminen sihteerinä henkilöstöjaostossa, kirkkovaltuustossa ja –neuvostossa.

– Koen, että aikaisemmat tehtäväni muun muassa kirjanpitäjänä ovat antaneet edellytyksiä hallintojohtajana toimimiseen ja esimerkiksi metsänhoidollisissa asioissa käytämme seurakunnassa asiantuntijapalveluita. Eri elämänvaiheissa olevilta työntekijöiltä ja luottamushenkilöiltä löytyy myös paljon kokemusta ja osaamista, joka on myös avuksi tehtävässäni. Seurakunnassa teemme yhteistä työtä, jota kukaan ei tee yksin, hän selventää.

– Viihdyn töissä seurakunnassa ja arvostan sitä, että täällä on välitön asioiden hoitotapa. Olen iloinen ja onnellinen sekä kiitollinen, että tällainen mahdollisuus on minulle annettu, hän summaa.

2023-01-28 17:30:00.0