Lapset ja nuoret musisoivat Yhteisvastuun hyväksi

Viulun soittaja.
Soisalo-opiston viulunsoiton opiskelija Milja Paananen esitti Järnefeltin Kehtolaulun säestäjänään Mari Marjokorpi.

Maaliskuun ensimmäisenä keskiviikkona pääkirkon piha täyttyi autoista, kun Lasten ja Nuorten Yhteisvastuukonsertti "Yhdessä hyvää" oli alkamassa. Konsertti oli seurakunnan lapsikuoro Pisaroiden, Soisalo-opiston sekä Waltterin koulun 3 ja 6 musiikkiluokkien yhteinen ponnistus. Esiintymässä oli yli 40 lasta ja nuorta ikähaitariltaan 6-18 vuotta. Tarjolla olikin monipuolinen kattaus kuoroesityksiä sekä huilu- ja viulumusiikkia, josta sai nauttia paikalla saapunut melkein 90- päinen yleisö.

Lapsikuoro laulamassa.
Lapsikuoro Pisarat esiintyi kanttori Marin johdolla laulamalla muun muassa Koko maailma hänen kädessään -laulun.

Konsertti ei suinkaan ollut ensimmäinen laatuaan sillä Varkaudessa lasten ja nuorten yhteisvastuukonsertilla on pitkät juuret, jotka ulottuvat yli 20 vuoden taakse.

-Kun tulin Varkauden seurakuntaan töihin 2000-luvun alussa Tiina Häkkinen oli ollut jo useampana vuotena järjestämässä samanlaista konserttia. Tässä vuosien varrella tästä onkin tullut säännöllisen epäsäännöllinen perinne. Edellisen kerran lapset ja nuoret pääsivät esiintymään Yhteisvastuun hyväksi ennen korona-aikaa, johtava kanttori Mari Marjokorpi kertoo.

-Varkaudessa eri musiikkitoimijoiden yhteistyö on sujunut hyvin ja aina yhteistyöpyyntöihin on löytynyt osallistujia, hän vielä jatkaa mielissään.

-Yhteiskonsertit ovat opettavaisia ja antoisia esiintyjille. He pääsevät näkemään ikäisiään musiikin parissa ja nauttimaan toistensa esityksistä, viulusoiton opettaja Piia Tuohino Soisalo-opistosta pohtii.

Sekä Marjokorpi että Tuohino ovat yhtä mieltä, että yhteisvastuukonsertissa jokainen esiintyjä saa varmasti kokemuksen siitä, että on tärkeällä asialla tekemässä hyvää. Yhteisvastuukeräys kerätäänkin tänä vuonna lapsille ja nuorille kouluväkivallan ehkäisemiseksi Suomessa ja maailmalla. Varkauteen jäävä osuus käytetään Walkers Warkaus -liikkuvan nuorisotyön tukemiseen.

Huilisti.
Pauli Mustonen esiintyi ensimmäistä kertaa isolle yleisölle.
​​​​​
Kolme tyttöä.
Liina Mustonen, Meeri Nissilä ja Milja Paananen soittivat konsertissa viulua.

-Yhdessä soitttamalla lsten soiaaliset taidot kehittyvät ihan huomaamatta. Ajattelen myös, että yhteinen laulu tai soitto saavat lapset tuntemaan myönteisiä tunteita toisiaan kohtaan ja positiiviseen yhteisöön kuuluminen on elämässä tärkeää, Tuohino kertoo.

Myös Marjokorpi näkee musiikissa pajon hyviä ja myönteisiä puolia.

-Yhdessä tekeminen musiikin parissa on mahtava, hän sanoo.

-Tervetuloa muiikiharratuksen pariin Soisalo-opistolle tai seurakunnan lapsikuoro Pisaroihin, he kannustavat yhdessä.

Thu Mar 02 10:22:00 EET 2023