Kirkkoneuvoston päätöksiä

Kirkkoneuvosto kokoontui kolmatta kertaa valtuustokaudella 5.4.2023.

Kokouksessa käsiteltiin vuoden 2022 toimintakertomusta ja myönnettiin ylitysoikeuksia vuoden 2022 talousarvioon 82 278,20 euron edestä. Ylityksiä oli tullut muun muassa yllättävistä remonteista seurakunnan kiinteistöissä sekä kirkollistn vaalien kuluissa.

Kokous takasteli myös tilinpäätöstä vuodelta 2022. Seurakunnan tilinpäätös osoitti n. 176.700 euroa alijäämää. Kaiken kaikkiaan seurakunnan vuosi 2022 toimintakatteen osalta toteutui n. 118.000 euroa budjetoitua paremmin. Neuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle, että se vahvistaa tilinpäätöksen ja että vuoden 2022 alijäämä kirjataan taseen tilille ”tilikauden yli- / alijäämä.”

Seurakunnassa on ollut auki seurakuntapastorin virka, johon tuli määräaikaan mennessä 3 hakemusta. Henkilöstäjaosto lisättynä kasvatuksen vastuuryhmän puheenjohtaja Leila Martikainen-Paatsolalla ja johtavalla kasvatustyön viranhaltijalla Tiina Taavitsaisella haastatteli kahta hakijaa: Antti Björklundia ja Jussi Leppäniemeä maaliskuussa. Haastattelyryhmä päätti esittää kirkkoneuvostolle, että Varkauden seurakunnan II seurakuntapastorin virkaan pyydetään vokaatiota Jussi Leppäniemelle. Kirkkoneuvosto hyväksyi esityksen ja päätti pyytää vokaatiota Leppäniemelle 1.6.2023 alkaen Kuopion hiippakunnn tuomiokapitulilta.

Kirkkoneuvosto päätti myös kokouksessaan lakkauttaa eläköitymisen johdosta vapautuneen suntion viran ja antaa henkilöstöjaostolle tehtäväksi valmistella tilalle työsuhteisen suntion palkkaamista. Lisäksi neuvosto valitsi kansallisen veteraanipäivän ja kaatuneiden muistopäivän seppeleen laskijoiksi Olavi Martikaisen ja Nina Voutilaisen sekä ympärstötoimikunnan jäseniksi Tiina Häkkisen, Ahti Immosen ja Marja Sundgrenin.

Kirkkoneuvostossa tehtiin myös muutamia muita päätöksiä. Niistä ja kaikista päätöksistä voit lukea tarkemmin neuvoston pöytäkirjasta.

Jarkko Piippo
Jarkko Piippo