Lapsen oikeuksien viikkoa juhlittiin Kuoppiksella

Poika katsoo

Kuoppakankaan seurakuntakeskuksen seinillä oli nähtävillä Lapsen oikeuksien viikon virallista viestintämateriaalia.

Tällä viikolla 18.–24.11. on vietetty lapsen oikeuksien viikkoa. Lasten oikeuksia on pidetty esillä erityisesti Varkauden seurakunnan päivä- ja perhekerhoissa. Keskiviikkona Kuoppakankaan seurakuntakeskuksella järjestettiin lasten päivän naamiaiskekkerit.

Lapsikuorolaiset pukeutuneina naamiaisasuihin.

Lapsikuoro Pisarat kajauttivat iloisesti Lapsen oikeuksien laulun.

Toimintapisteitä oli sijoiteltu ympäri seurakuntakeskusta. Illan aikana sai käydä ottamassa "tatuoinnin", juosta vapaasti liikuntasalissa, hyppiä pomppulinnassa, nauttia iltapalaa, osallistua joka arpa voittaa -arvontaan ja viettää aikaa kavereiden kanssa.

Lastenohjaaja taputtelee sienellä siirtokuvaa kiinni lapsen otsaan.

Valkoinen yksisarvinen tytön otsassa.

Siiri halusi tatuoinnin otsaansa.

tyttö värittää värityskuvaa.

Värityskuvien äärellä sai keskittyä ja rauhoittua hulinan keskellä.

Nallen pää maalattuna kartongille.

Nalle odottamassa tilkkutäkin valmistumista.

Poika liimaa nallen tilkkutäkkiin tilkkua.

Justus liimasi muutaman tilkun nallen täkkiin illan aluksi.

Tyttö riemuitsee kädet ilmaan nostettuna.

Nelli iloitsee tekemästään korista.

Tyttö vierittää pientä jumppapalloa liikuntasalissa.

Sara innostui pallon vierittelystä.

Sisarusten nuorimmainen punaisen pommpulelun päällä istumassa.

Moonika, Oskari ja Tea Roosa tutkimassa pomppueläintä.

Pomppulinna liikuntasalissa. Kissaksi pukeutunut lastenohjaaja kurkkaa linnaan sisälle, että lapsilla on kaikki hyvin.

Lastenohjaajat olivat naamiaisten kunniaksi pukeutuneet kissanhäntiin ja -korviin. Jaana Kivi valvoo, että lasten on turvallista hyppiä pomppulinnassa.

Keksejä, kurkkua ja juustoa tarjolla.

Naamiaiskekkereillä oli tarjolla terveellistä iltapalaa.

Tytöt istuvat pöydän ääressä ja tirskuvat, kun tulevat kuvatuiksi.

Elviira, Sointu ja Lyydia tankkaamassa energiavarastoja.

Unicefin paikallisyhdistys mukana jo 18. vuotta

Naamiaiskekkerit järjestettiin yhteistyössä Unicef ry Vapaaehtoiset Varkaus yhdistyksen kanssa. Elli-pelle myi arpoja 1980-luvulta peräisin olevassa pellen asussaan.

Vihreäperuukkinen pelle arpa-korin kanssa.

Elli-pelle.

Lahja Nokelainen on ollut Varkauden Unicefin toiminnassa mukana noin 15 vuoden ajan. Hän halusi auttaa muita, kun oli lapsena itse tullut autetuksi.

– Olen kotoisin pohjoisesta. Kun aikanaan palattiin kotiin evakosta Ruotsista, kaikki muut rakennukset pihapiiristämme oli poltettu paitsi meidän savusauna.

Lahjan perhe oli saanut Unicefilta vaatteita ja kenkiä, joista oli sodan jälkeen suuri pula.

Marja Laitinen on toiminut aktiivisesti paikallisessa avustusjärjestössä  17 vuotta.

– Käsityöihmisenä lähdin mukaan tekemään näitä nukkeja.

Unicefin vaaleansinisiin liiveihin pukeutuneet naiset myyntipöytänsä ääressä.

Marja (vasemmalla) ja Lahja myivät arpoja ja käsitöitä Unicefin tekemän työn hyväksi.

Unicefilaisten tekemät nuket rivissä.

Käsityönä valmistetut nuket ovat yksilöllisiä leikkikavereita tai koriste-esineitä.

Unicef ry Vapaaehtoiset Varkaus yhdistyksen varapuheenjohtaja, sihteeri ja tiedottaja Arja Taskinen löytyi keittiöstä tiskaamasta. Arja on yhdistyksen perustajajäseniä. Takana on 18 vuotta vapaaehtoistyötä lasten oikeuksien hyväksi.

– On hienoa, kun pienillä asioilla voi tehdä suuria asioita. Unicef esimerkiksi rokottaa lähes puolet maailman lapsista.

Tällä hetkellä varkauden unicefiläiset kokoontuvat noin kerran kuukaudessa. Aktiivisia jäseniä on kymmenkunta.

– Mutta lipaskeräysten aikaan saamme viisinkertaisen määrän lisäkäsiä, Arja kertoo.

Vapaaehtoinen täyttää tiskikonetta.

Arja Taskinen tiskissä.

Lapsen oikeuksien viikossa on kyse tiedon lisäämisestä

Lapsen oikeuksien viikko järjestetään siksi, että lapset ja nuoret voisivat tulla tietoisemmiksi omista oikeuksistaan. Tänä vuonna Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) lapsen oikeuksien sopimus täyttää 30 vuotta.

YK:n sopimuksen tarkoitus on toimia varhaiskasvatuksen arkea ohjaavana periaatteena. Suomi oli aktiivisesti mukana sopimuksen laatimisessa ja allekirjoitti sen ensimmäisten maiden joukossa. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita lapsia.

Sopimuksen mukaan jokaisella lapsella on erityisesti oikeus olla oma itsensä. Lasten tulisi saada aina esittää ja ilmaista oma näkemyksensä asioissa, jotka koskevat heitä itseään.

Johtava lastenohjaaja Paula Boman muistutti naamiaiskekkereiden aluksi myös, että lapsella on oikeus uneen, ruokaan, uusien asioiden oppimiseen ja leikkiin.

–   Aikuisten velvollisuus on kuunnella, mitä asiaa lapsilla on.

Lue lisää lapsen oikeuksista Lapsen oikeuksien viikon kampanjasivuilta.

2019-11-22 12:46:00.0