Näin pyrimme ehkäisemään koronatartuntojen leviämistä

Käsidesi pullosta käsidesiä käsille.

Itä-Suomen aluehallintovirasto (AVI) on tiukentanut kokoontumisrajoituksia Itä-Suomen alueella 23.12.2020 alkaen. Avin ohjeistuksen johdosta Kuopion hiippakunnan piispa on antanut toimintaohjeet Pohjois-Savon seurakunnille. Tässä alla ensin tiivistelmä piispan ohjeista, sitten niiden vaikutuksista seurakuntamme toimintaan.

1. Jumalanpalveluksia lukuun ottamatta seurakuntien kokoava toiminta on suositeltavaa keskeyttää ja pitää tauolla 10.1.2021 saakka.
2. Seurakuntien lakisääteiset jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset tulee toteuttaa kaikissa tilanteissa. Niissä otetaan huomioon OKM:n ja THL:n antamat turvaohjeet.
3. Jumalanpalvelukset toimitetaan etäyhteyksin.
4. Kirkollisiin toimituksiin otetaan korkeintaan 20 henkilöä (23.12. alkaen). Hautajaiset pyritään toimittamaan kaikissa tilanteissa. Muiden kirkollisten toimitusten osalta voidaan sopia myös toimitusten siirtämisestä yli vuoden vaihteen. Toimituksissa tulee välttää pieniä tiloja (esimerkiksi kotikasteet) ja suosia väljiä tiloja (esimerkiksi kirkkotila) ja pientä osallistujajoukkoa.
5. Alakoululaisten iltapäiväkerhot jatkavat toimintaansa kaupunkien ja kuntien perusopetusta koskevien linjausten ja ohjeiden mukaisesti.

Messuja vietetään sunnuntaisin verkossa

Syksyn aikana jumalanpalveluksiin on osallistunut innostavan paljon seurakuntaa. Siksi olisi erityisen ikävää ryhtyä sallimaan jumalanpalveluksen viettomahdollisuutta vain rajatulle määrälle ihmisiä. Seurakuntamme on siksi päättänyt siirtää jumalanpalveluselämän kokonaan verkkoon.

Joulukuun ajan vietämme sanajumalanpalveluksia, joihin voit siis osallistua Facebook-sivujemme kautta. Jokaiseen tilaisuuteen pääsee kätevästi mukaan tapahtumakalenterin kautta kunkin tilaisuuden kohdalta. Julkaisemme jumalanpalvelusvideoita myös seurakuntamme YouTube-kanavalla.

Seurakuntavirastolla palvellaan mielellään ajanvarauksella

Seurakuntavirastolla palvellaan toistaiseksi arkisin klo 9–15.30. Seurakuntalaisia pyydetään varaamaan aika tai hoitamaan asioita mahdollisimman paljon puhelimitse. Yhteystiedot löytyvät seurakunnan kotisivuilta. Soittajan ei tarvitse huolestua siitä soittaako hän varmasti oikealle henkilölle. Työntekijämme antavat kyllä oikean henkilön yhteystiedot tarvittaessa. Ulko-ovi on lukossa 18.12.2020 alkaen. Sisään pääsee ovikelloa soittamalla.

Tulethan vain terveenä paikalle. Käytäthän maskia. Muistathan pestä tai desinfioida kätesi seurakuntavirastolle tullessasi.

Papit ja muut työntekijät ovat tavattavissa

Papit ovat tavattavissa sielunhoitokeskusteluihin. Keskustelut voidaan sopia turvavälein esimerkiksi seurakunnan toimitiloihin.

Diakoniatyöntekijät ottavat asiakkaita vastaan tarvittaessa seurakuntavirastolla ajanvarauksella.

Lastenohjaajat ja nuorisotyönohjaajat ovat tavattavissa puhelimitse.

Kokoontuminen seurakunnan toimitiloissa

Seurakunnan tiloissa kokoonnutaan säilyttäen turvavälit. Maskia on hyvä käyttää myös, mikäli sinulla ei ole terveydellisiä rajoituksia. Saavuthan paikalle vain terveenä. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi seurakunnan tiloihin saapuvia kehotetaan noudattamaan myös muita terveysviranomaisten antamia ohjeita.

1. Tullessasi seurakunnan tiloihin desinfioi kätesi.
Jos yskittää tai aivastuttaa, yski tai aivasta nenäliinaan tai hihaan. Muistatahan, että myös terveeksi itsensä tuntevat saattavat kantaa ja tartuttaa virusta. Siksi käsien peseminen ja hihaan yskiminen ovat ehdottoman tärkeitä ohjeita noudattaa.

2. Tulethan seurakunnan tilaisuuksiin ja kirkollisiin toimituksiin vain terveenä.
Jos saat seuraavia oireita nuha, yskä, kurkkukipu, hengenahdistus, lihaskivut, kuume, pahoinvointi, ripuli, on kohteliasta ja turvallisinta jäädä kotiin.

3. Kirkkotiloissa säilytetään 1-2 metrin etäisyys seuraavaan perhekuntaan.
Tästä syystä tiloissamme on kaikille avoimissa tilaisuuksissa käytössä seuraavat  henkilömäärärajoitukset, jotka koskevat myös perhejuhlien järjestäjiä:

Pääkirkon kirkkosali: 20 henkilöä.
Pääkirkon seurakuntasali: noin 20 henkilöä.
Könönpellon seurakuntasali: noin 20 henkilöä.
Kangaslammin kirkkosali: noin 20 henkilöä (jumalanpalvelukset) tai 20 henkilöä (muistotilaisuudet).
Kuoppakankaan seurakuntakeskus: vain seurakuntasali 20 henkilöä, srk-sali+kirkkosali 20 henkilöä.
Puurtilan seurakuntakoti: noin 20 henkilöä.
Luttilan kappeli: noin 20 henkilöä.
Luttilan seurakuntatalo: noin 20 henkilöä.

Tiedot päivitetty 22.12.2020 klo 16:30.

2020-12-02 16:30:00.0