Suomen Ekumeeninen Neuvosto kehottaa rukoukseen Lesboksen saaren hätätilan puolesta

Suomen Ekumeeninen Neuvosto pyytää kirkkoja, seurakuntia ja kaikkia kristittyjä rukoukseen hädänalaisten turvapaikanhakijoiden pelastamiseksi ja saaren asukkaiden varjelemiseksi. ”Vastuu lähimmäisistä on yhteinen”, kehotuksessa sanotaan.

Kehotus kokonaisuudessaan:

Kehotus yhteiseen rukoukseen hädänalaisten puolesta Lesboksen saarella

Suomen Ekumeeninen Neuvosto kehottaa yhteiseen rukoukseen Morian leirillä tapahtuneen tuhoisan tulipalon vuoksi Kreikassa. Ylikansoitetulla leirillä asuu noin 13 000 turvapaikanhakijaa kurjissa oloissa. Tulipalon syytä ei vielä tiedetä, mutta tuhopolton mahdollisuutta ei ole suljettu pois. Palojen alkuja on useita.

Leirin asukkaat ovat paenneet vuorille ja kaupunkiin, johon heitä ei kuitenkaan päästetä. Lesboksen saarelle on tulipalon vuoksi julistettu hätätila. Koko leiri on tulessa. Kreikka tarvitsee meidän rukouksiamme, turvapaikanhakijoiden äärimmäinen hätä on käsin kosketeltava. Pyydämme kirkkoja, seurakuntia ja kaikkia kristittyjä rukoukseen hädänalaisten turvapaikanhakijoiden pelastamiseksi ja saaren asukkaiden varjelemiseksi.

Lesboksen saarella tilanne on jo tähän saakka ollut kestämätön eikä sen kapasiteetti ole riittänyt turvapaikkaa etsivien auttamiseksi. Pyydämme viisautta päättäjille ja kaikille niille, jotka työskentelevät ylikuormittuneessa tilanteessa. Vastuu lähimmäisistä on yhteinen.

Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.

Helsingissä 9.9.2020

Suomen Ekumeeninen Neuvosto