Rakkaudella ja tarkkuudella

Nainen istuu pehmolelujen kanssa.
”Aion tehdä käsitöitä ja lenkkeillä ja tavata ystäviä, joita en ole ehtinyt
tapaamaan”, Paula suunnittelee.

Laman jälkeen puhuttiin pätkätöistä, 2000-luvulla puhutaan viiden vuoden periodista, jonka jälkeen omaa urakehitystä tulisi tarkastella ja tarvittaessa vaihtaa työpaikkaa, jos näyttää siltä, että se ei ole etenemässä haluttuun suuntaan. Miltä työelämään siirtymässä olevista kuulostaakaan puhe 40-vuotisesta työurasta samassa työpaikassa?
Vastaava lastenohjaaja Paula Boman ei ole päivääkään katunut sitä, että on saanut työskennellä Varkauden seurakunnassa niin kauan.
– Olen tehnyt tätä työtä rakkaudella. Monet sanoo, että jos antautuu työlleen tällä tavalla, ei varmaan ole muuta elämää, mutta se ei pidä paikkaansa, ensimmäinen päivä helmikuuta 2022 eläkkeelle jäävä Paula vakuuttaa.

Rakkaus kiinnitti Varkauteen

Pukuompelijaksi ja leikkaajaksi Tampereen ammattiopistosta 1970-luvulla valmistunut nuori nainen muutti Varkauteen vähän väkisin vanhempiensa perässä. Paula oli päättänyt, että palaisi takaisin Tampereelle niin pian kuin mahdollista.
Mutta rakkaus Risto Bomaniin muutti suunnitelmat. Yhteinen harrastus on pitänyt pariskunnan samassa veneessä jo 40 vuoden ajan. Ensimmäisen tuulilasiveneensä he ostivat vuonna 1985.
– Silloin ostettiin ensimmäinen tuulilasivene. Siitä se lähti. Ne retket ovat jääneet parhaiten mieleen, kun meidän Tiina oli mukana.
Pisimmillään Bomanit ovat käyneet Lappeenrannassa ja Joensuussa.

Sattumalta seurakuntaan

Lastenohjaajan työssä käsityötaidoista ja luovuudesta on ollut apua ja iloa. Vaatetusalasta Paula oli joutunut luopumaan terveydellisistä syistä.
Varkauteen muutettuaan Paula työskenteli vähän aikaan Eiserillä leikkaamossa, mutta joutui pian jäämään sairaslomalle.
– Äiti oli töissä Haukankujalla [seurakunnan toimitila] siivoojana. Sitä kautta sain parin kuukauden sijaisuuden lastenohjaajana.
Seuraavana vuonna Paula sai vakituisen työpaikan eikä hänen ole tarvinnut olla aiemmin vaivanneiden terveysongelmien vuoksi päivääkään sairaslomalla.
– Työasiat eivät koskaan ole olleet rasite. Lapset ovat minulle voimavara vapaa-ajallakin.

Kaksi naista kuusen edessä.
Henkilökunnan joulukahveilla vuonna 2019 Paulaa muistettiin 40 vuoden
palveluksesta Varkauden seurakunnassa. Kasvatustyön toimistosihteeri
Minna Riihimäki-Sutinen sai ansiomerkin 30-vuotisesta urasta seurakunnassa.

Lista odottaa yliviivauksia

Paulan ensimmäinen kerho sijaitsi Puurtilassa. Hän ei muista, että koskaan kerhoissa, leireillä tai retkillä olisi sattunut mitään suurempaa vahinkoa. Silti hän nyt kiittelee sitä, että työturvallisuuteen on alettu kiinnittää kirkossa ja yhteiskunnassa suurta huomioita. Nykyään esimerkiksi 16 lapsen kerhoa ei enää ohjattaisi yksin.
– Muistan ajan, jolloin Kuoppiksella oli yläkäytävällä, ja Puurtilassakin, oli vain yksi puhelin. Eikä rannan läheisyyttä osannut ajatella riskinä.
Koska työn edellytysten pitää olla kunnossa, Paula on toiminut pitkään Kirkon alat ry:n luottamusmiehenä. Tarkka ja puuhakas kun on, Paula on suorittanut vapaa-ajallaan myös kirjanpitokurssin ja toiminut vuosia rahastonhoitajana Lions Varkaus Justiinassa, Varkauden Pursiseurassa ja Karvosten sukuseurassa.
Nyt Paula on tehnyt jo listan tehtävistä, joiden kimppuun käy heti eläkkeelle jäätyään.
– Hyvillä mielin jään kuitenkin pois, vaikka muutos tulee olemaan suuri.

Paula seikkailee Lasten Kauneimmissa joululauluissa joulumuorina 13.12. klo 18 pääkirkossa.
Tervetuloa varkautelaiset, seurakuntalaiset, entiset ja nykyiset kerholaiset
toivottamaan Paulalle onnellisia eläkevuosia.

Mon Nov 29 08:00:00 EET 2021