Nykyään toiminta suunnataan kaikille kouluikäisille - tyttötyö 100 vuotta

Tytöt ottamassa kakkua.
Kakkukekkereillä tarjottiin vaaleanpunaista kakkua. Kuva: Tiina Brusila.

Kristillinen tyttötyö Varkaudessa on vanhempi kuin Varkauden seurakunta. Seurakunta viettää ensi vuonna 90 vuotisjuhliaan, mutta tyttötyö juhli jo tänä vuonna 100 vuotisjuhlaansa. Juhlaa vietettiin Syys-Vekara viikolla lokakuussa Varkauden pääkirkossa keppari- eli keppihevospajan ja -kirkkohetken sekä kakkukekkereiden merkeissä.

Poikatyö alkoi Varkaudessa viisi vuotta tyttötyön perustamisen jälkeen. Tyttö- ja poikatyö yhdistyivät 2000-luvulle tultaessa varhaisnuorisotyöksi. Nykyisin puhutaan mieluummin kouluikäisistä. Tällä hetkellä seurakunnassa ei ole erikseen tyttötyöntekijää. Suoraan tytöille suunnattua toimintaa on äitien ja tyttöjen illat Puurtilassa sekä jotkut satunnaiset tapahtumat.

Keppihevoset kirkossa.
Keppihevoset maistelivat heinää pääkirkossa. Kuva: Anne Turunen.

Ennen oli jatkokertomukset

Vuonna 2001 Kotiviestissä kirjoitettiin 80 vuotiaasta tyttötyöstä: ”Tyttökerhotyön aloituspäiväksi voidaan Varkaudessa kirjata 1. helmikuussa 1921, jolloin parikymmentä tyttöä kokoontui sahan ruokatupaan ensimmäiseen kerhotilaansa.” Kerhojohtajina toimivat Elli Sarsa, Saima Teittinen, Hanna Taskinen ja Aino Hypen.

”Toiminta laajeni nopeasti, kerhojen määrä kasvoi, ja jo samana keväänä helluntain aikaan pidettiin Varkauden ensimmäiset tyttöpäivät.” Alkuvaiheen toimintoihin kuului muun muassa laulukuoro ja isojen tyttöjen opintokerho. Nykyään seurakunnassa toimii lapsikuoro Pisarat, jossa laulaa noin 10 lasta.

Vuonna 2001 mukana seurakunnan varhaisnuorisotyön toiminnassa oli yli 400 varhaisnuorta. Tänä vuonna, koronan jälkeen, toiminta on tavoittanut leireille ja viikkotoimintoihin noin 310 varhaisnuorta.

Ennen tyttö- ja poikakerhoissa vetonauloina ovat olleet tietokilpailut ja jatkokertomukset, jalkapallo ja suuri autorata. Tänä päivänä esimerkiksi kouluikäisten iltapäiväkerho Olkkareiden ohjelmassa on vapaata oleilua, yhdessä pelailua ja välipala. Ne toimivat Könönpellossa, Kuoppakankaalla ja Haukankujalla kerran viikossa.

Esterata pääkirkon käytävällä.
Kuva: Anne Turunen.

Iloitaan täysillä

Seurakunnan kasvatustyön tehtävä on tukea lapsen ja nuoren hyvinvointia, kasvua ja tarjota kristillistä- ja arvokasvatusta perheiden kotikasvatuksen tueksi. Toimintaa toteutetaan laajasti yhteistyössä kaupungin ja järjestöjen kanssa.

– Meillä on kyllä täysi syy iloita historian kantamasta hyvästä perinnöstä. Varkaudessa on lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin panostaminen nähty tärkeäksi. Verkostoyhteydet ja toiminnan resurssit ovat hyvällä tolalla. Iso kiitos perheille luottamuksesta tulla mukaan seurakunnan kasvatustyön toimintoihin. Lasten ja nuorten puolella ja puolesta seuraavatkin sata vuotta! Näin toivomme, toteaa johtava kasvatuksen viranhaltija Tiina Taavitsainen.

Kuvien kuvailu:

Kakkukekkereillä oli tarjolla vaaleanpunaista kakkua.

Kepparipajaa varten pääkirkon käytävästä tehtiin vähäksi aikaa keppihevosten esterata.

2021-11-26 13:00:00.0