Varkauden seurakunnan urut ja soittimet

Varkauden pääkirkosta löytyvät seurakunnan suurimmat urut, Kangasalan urkutehtaan 51-äänikertaiset, kolmisormioiset, sähköpneumaattiset pilliurut vuodelta 1939. Pääkirkossa on kirkon etuosassa pienehkö Ritmüller-flyygeli ja urkupositiivi.

Pääkirkon akustiikka sopii erinomaisesti urkumusiikille, orkestereille ja suurille kokoonpanoille. Hentoiset lauluäänet tarvitsevat äänentoistoa.

Lisää tietoa pääkirkon uruista:

Kuoppakankaan seurakuntakeskuksen kirkkosalissa on Urkurakentamo Hans Heinrichin 15-äänikertaiset mekaaniset urut. Lisäksi kirkkosalista löytyy Yamaha U3 pystypiano ja seurakuntasalin puolelta Yamaha-piano. Kirkkosalin akustiikka sopii erinomaisesti laulumusiikin sekä kuoro- ja kamarimusiikin esittämiseen. Katso lisää tietoa:

Kangaslammin kirkosta löytyvät yhdeksänäänikertaiset mekaaniset pilliurut ja Yamaha-piano.

Könönpellon seurakuntatalolta löytyvät pienet Hans Heinrichin urkurakentamon mekaaniset urut ja Yamaha U3 -piano.

Luttilan kappelissa on Mixtuurin kaksisormioiset vuonna 2016 hankitut Intrada-virtuaaliurut Aura Audion toteuttamalla surround-äänentoistolla. Digitaaliuruissa on valittavissa useita eri tyylikausien urkuja ja virtuaalicembalokin löytyy valikoimasta. Kappelin takaosassa on piano.

Varkauden pääkirkon restauroidut urut luovutettiin seurakunnalle 29.4.2022.