Luttilan kappeli

Luttilan kappeli.

Voimatie 3, 78400 Varkaus

0407320134 Suntio

Luttilan hautausmaalla sijaitsee vuonna 1972 rakennettu palvelukeskus sekä siunaustilauksiin ja hartauksiin käytetty kappeli. Luttilan kappelissa on 105 istumapaikkaa.

Jos sinulla on kysyttävää tiloista tai haluat varata niitä käyttöösi, ole yhteydessä toimistosihteeriin seurakuntavirastolla, p. 040 702 7748.

---

Luttilan siunauskappeli on Kalevi Väyrysen suunnittelema. Kappelin sisätilojen etuosaa hallitsevat kaariholvi sekä suuri sivuseinustalla sijaitseva ikkuna. Muotokielelle on ominaista kevyesti vinot kulmat ja pehmeät muodot. Väyrysenkin kappelissa on nähtävissä luonnon merkitys. Ajatus tilan jatkumisesta ympäröivään luontoon muistutti funktionalismin luontokäsityksiä.

Siunauskappelin seinässä oleva kohoreliefi on nimetty aiheensa mukaan - Nuoruudesta vanhuuteen. Reliefi kuvaa ihmiselämän kulkua. Vasemmassa reunassa lapsi pitää kiinni elämänköynnöksestä ja oikeassa reunassa vanhus on polvistuneena taittuneen tulppaanin vierelle. Kalevi Väyrynen on itse luonnostellut tämänkin reliefin, mutta toteutuksesta vastasi taiteilija Yrjö Kyllönen.

Lähde: Varkauden museot - Tarinasoitin

Esteetön kulku Esteetön kulku
wc wc

ti 26.3. klo 9.30