Haudanhoito

Lainsäädännön mukaan hautoja hoidetaan seuraavasti:

"Haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuina. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija".

Hautoja voi hoitaa itse tai antaa esim. tuttavan, ystävän jne. hoidettavaksi. Kannustamme nuoria hoitamaan suvun vanhoja hautoja, samalla opitaan suvun historiasta ja tutustaan hautausmaakulttuuriin laajemmalti.

Jos ei jostain syystä pysty itse hoitamaan hautaa, hautainhoitopalvelua saa seurakunnan hautainhoitorahastolta. Ota yhteyttä seurakunnan hautaustoimen toimistoon.

Haudan hoito-ohjeita omaisille:

Haudan peruskunnostuksen hautaksen jälkeen suorittaa seurakunta. Peruskunnostus sisältää haudan nurmikon ja kukkatilan perustamisen, jonka jälkeen omainen voi hoitaa hautaa itse.

Omainen voi istuttaa kesäkukkia, monivuotisia perennoja jne. Kukkatilaa rajoittaa seurakunta, kukkatila on kooltaan kohtuullinen ja noudattaa hautausmaan yhteinäistä linjaa. Suosittelemme kukkatilaa ilman mitään reunuksia, koska ne lisäävät hoitajan työtä.

Jos haudalle ei halua kesäkukkia eikä muitakin hoidettavia kasveja, niin opastamme hoitajaa asentamaan hautakiven/muistomerkin ympärille sorastuksen. Sorastus vähentää hoitajan hoitokäyntejä haudalla, jolloin jää aikaa enemmän läheisen vainajan muisteluun.

Sorastus haudalla tarkoittaa sitä, että seurakunta hoitaa muistomerkin edustan hautausmaan yleishoitona.

Seurakunnan hautainhoitorahastolle hoitoon annettu hauta:

Hautainhoitorahastolla on vaihtoehtoja haudan hoidoksi. Haudanhoitosopimuksen voi tehdä 1 , 5 tai 10 vuodeksi kesäkukilla tai perennahoidon 5 vuodeksi. Vuosihoidon voi tehdä myös ilman kukkia, jolloin omainen istuttaa itse haluamansa kukat.

Haudanhoitosopimus sisältää haudan kokonaisvaltaisen hoidon, pelkkää kasteluhoitoa ei erikseen ole.

Lisäksi voi tilata syyskukaksi callunoita.

Hautakiven ympärillä sorastus.