Kirkkolehto

Savontie 1, 78300 Varkaus

Aina

Kirkkolehto sijaitsee Varkauden pääkirkon lounaispuolella. Se on Varkauden seurakunnan hautausmaista nuorin: se on perustettu vuonna 2002. Kirkkolehtoon haudataan vain tuhkattuja vainajia. Muistolehtoon haudatun vainajan nimilaatta kiinnitetään kaikille vainajille yhteiseksi pystytettyyn muistomerkkiin.

Pääkirkon Kirkkolehtoon on muistopaaseihin asennettu uudet laatat. Vanhat laatat olivat messinkisiä, jotka ajan saatossa tummuivat. Paasiin liimattuina ne eivät tahtoneet pysyä paikoillaan. Uusia laattoja ryhdyttiin asentamaan vanhojen tilalle elokuun aikana. Näiden materiaali on kestäväpää ruostumatonta terästä ja ne kiinnitetään niiteillä kiinnitysalustaan. Kirjaisintyyppi on Arial, mikä tulee kaikkiin laattoihin. Uudessa menetelmässä vierekkäisiä puolisopaikkoja ei voi laatoille varata, vaan laatat kiinnitetään saapumisjärjestyksessä. Yleensä isompi ryhmä kerrallaan.

Kirkkolehdossa on vainajan tuhkalle sirottelualue A-lohkossa ja uurnahautaus B- ja D-lohkoissa.  Kun uurna lasketaan voi omaisilla olla kukkia tai kynttilöitä tilaisuudessa mukana. Tämän jälkeen ne voi siirtää nimipaasien keskellä olevaan leikkokukkapaikkaan ja kynttilöille varattuun paikkaan. Kukkia ja kynttilöitä voi tuoda myöhemmin aina kun saapuu Kirkkolehtoon muistelemaan.

Seurakunnan hautatoimi tarkistaa tietyin väliajon kukkien ja kynttilöiden kunnon ja poistaa kuivuneet kukat ja palaneet kynttilät. Jos omaiset haluavat tuhkatulle vainajalle ristin tai muistokiven, se onnistuu Luttilan hautausmaan H-osastolle.

Seurakuntamme tulevan piispantarkastuksen johdosta on istutettu Kirkkolehtoon palsamipihta. Piispa Jari Jolkkonen tulee lauantaina 7.10. juhlallisesti kastelemaan muistopuun ja tilaisuutta voi seurakunta tulla seuraamaan paikan päälle.

Esteetön kulku Esteetön kulku