Piispantarkastus 6.-8.10.2023

Varkauden seurakunnassa piispantarkastus

Varkauden seurakunnassa on menossa piispantarkastus, jonka suorittaa Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen. Tarkastus kestää useita kuukausia ja sisältää useita tapaamisia sekä talouden, hallinnon ja toiminnan tarkastelua. Piispantarkastus huipentuu perjantaista sunnuntaihin 6.-8.10.2023.   (Alla ohjelma).

Piispa Jari Jolkkonen vierailee mm. Waltterin koululla keskustelemassa oppilaiden kanssa. Samoin hän käy Kuoppakankaalla päiväkotiryhmiä tervehtimässä.  Jolkkonen tapaa myös Varkauden kaupungin johtoa yhteistyökeskustelun merkeissä. Ohjelman mahtuu myös yritysvierailuja. Tärkeä osa tarkastusta on seurakunnan luottamushenkilöiden ja työntekijöiden tapaamiset.

Paneelikeskustelu ja juhlamessu

Piispantarkastuksen yhdeksi huippukohdaksi voisi sanoa koko kansalle tarkoitettua perjantaista paneelikeskustelua, jossa jäseninä ovat kaupunginjohtaja Joonas Hänninen, päätoimittaja Sari Ristamäki sekä piispa-Jari. Juontajana kirkkoherra Jarkko Piippo.

Tarkastusviikonloppu huipentuu sunnuntana juhlalliseen messuun Pääkirkossa, jossa papisto on juhlapuvussaan ja piispa kaavussa, hiipassa ja kantaa paimensauvaa. Messun jälkeen seurakunnalle tarjotaan keittolounas ja kirkkokahvit seurakuntasalissa.  Seurakuntalaiset toivotetaan sankoin joukoin messuun ja juhlaan. Messu tulkataan viittomakielelle paikan päällä ja videostriimauksessa.

Kysy piispalta

Piispantarkastuksen yhteydessä pidetään paneelikeskustelu perjantaina 6.10 klo klo 18- 19:15 (klo 17:30 kahvit). Aiheena keskustelussa on Varkaus ja Varkauden seurakunta tänään ja huomenna. Paneelia voivat tulla seuraamaan kaikki varkautelaiset Pääkirkon seurakuntasaliin (Savontie 1).

Panelisteilta voi kysyä mieltä askarruttavista seurakunnan asioista. Lähetä kysymyksesi etukäteen 4.10. mennessä veikko.j.hiiri@evl.fi tai jarkko.piippo@evl.fi. Voit myös ottaa puhelimitse yhteyden 040 512 6207 tai 0400 377 066. Kaikkia kysymyksiä ei ehditä käsitellä, mutta useimpia askarruttavat otetaan esille.

Piispanvierailun ohjelmasta
Varkauden seurakunnassa 6.-8.10.2023

Perjantai 6.10.

klo 9:00 aamuhartaus Kuoppakankaan seurakuntakeskuksessa. Mukan on kutsuttu henkilöstö, perhekerholaisia, Taulumäen päiväkodin ryhmiä, Repokankaan ja Waltterin pienten koululaisia. Kyseessä on Eläintenviikon Kirmailut.

klo 9:50 piispan vierailu Waltterin koululla. Paikalla koulun 9-luokkalaiset.

klo 11:30 yhteistyökeskustelut Varkauden kaupungin johdon kanssa.

KORJAUS Piispantarkastuksen ohjelmaan. Klo 14 ei ole tapahtumaa ukrainalaisille Kuoppakankaan seurakuntakeskuksella

klo 17:30 kahvit ja klo 18- 19:15 paneelikeskustelu yleisökysymyksin sekä musiikkia. Aiheena Varkaus ja Varkauden seurakunta tänään ja huomenna.  Joonas Hänninen, Sari Ristamäki, piispa-Jari ja Jarkko Piippo. Lopuksi iltahartaus. Pääkirkko (Savontie 1)

klo 19:15 Walkers toimintaan tutustuminen pääkirkon parkkipaikka

Lauantaina 7.10.

piispa seurueineen tapaa seurakunnan työntekijät ja luottamushenkilöt

Sunnuntai 8.10.

klo 10 juhlallinen messu jonka jälkeen lounas ja kakkukahvit. Seurakuntalaiset toivotetaan sankoin joukoin messuun ja juhlaan. Messu taltioidaan ja striimataan verkkoon. Messu tulkataan viittomakielelle paikan päällä ja videostriimauksessa.

Jarkko Piippo
Jarkko Piippo