Niina Pehkonen hiippakuntavaltuustoon

Kuopion hiippakunnan hiippakuntavaltuustoon valittiin Varkauden seurakunnasta kappalainen Niina Pehkonen. Nyt valitun hiippakuntavaltuston toimikausi on 1.5.2024-30.4.2028.

Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Sen jäseninä on 14 maallikkoa ja 7 pappia. Hiippakuntavaltuusto kokoontuu 2–4 kertaa vuodessa ja sen toimikausi on neljä vuotta. Hiippakuntavaltuuston ohella hiippakunnan hallintoa hoitavat piispa ja tuomiokapituli.

Hiippakuntavaltuusto hyväksyy vuosittain hiippakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman sekä talousarvion. Se hyväksyy hiippakunnan edellisen tilikauden toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen. Valtuustolla on oikeus perustaa ja lakkauttaa useimmat tuomiokapitulin virat. Lisäksi valtuusto käsittelee sen jäsenten, tuomiokapitulin, kirkkoneuvostojen, yhteisten kirkkoneuvostojen ja seurakuntaneuvostojen sille tekemät aloitteet. Niiden pohjalta valtuusto voi tehdä aloitteita kirkolliskokoukselle.

Lisätietoa hiippakuntavaltuustostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Vuoden 2024 hiippakunnalliset tavoitteet

1. Vahvistamme seurakuntien jumalanpalveluselämää
  2. Tuemme seurakuntia siten, että niillä on toiminnalliset, taloudelliset ja hallinnolliset edellytykset toimia
  3. Edistämme seurakuntien verkostoitumista ja yhteistyötä viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa
  4. Kannustamme seurakuntia kestävän kehityksen edistämiseen
  5. Toimimme yhteistyössä Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon kanssa.

Lisätietoja Niina Pehkoselta

Niina Pehkonen