Walk in Talk ja Ohjaamo Varkaus: Nuorille tarjolla ammatillista tukea ja ohjausta

Varkaudessa avautunut Walk in Talk -palvelu ja Ohjaamo tarjoavat nuorille monipuolista ammatillista apua ja ohjausta erilaisiin elämäntilanteisiin.

Kolme naista.
Nuorisotyönohjaaja Tarja Natunen, Diakoniatyöntekijä Pia Paananen ja Varkauden Ohjaamon Palvelukoordinaattori Suvi Mikkonen yhdistyvät voimansa tukeakseen nuoria.

Walk in Talk -palvelu: Kuuntelevaa tukea nuorille

Walk in Talk tarjoaa ammatillista keskusteluapua 12–29-vuotiaille nuorille, ja keskustelunaiheet nousevat aina nuorilta itseltään. Palvelu ei ole terapiaa, vaan sen tavoitteena on keskittyä nuoren hyvinvoinnin tukemiseen. Varkaudessa palvelu käynnistyi 18.1.2024, ja päivystäjänä toimii seurakunnan nuorisotyönohjaaja Tarja Natunen. Nuoret voivat tavata Tarjan torstaisin Ohjaamolla klo 13–15 ja Kuoppakankaan seurakuntakeskuksella klo 17–18.30. Walk in Talk on avoinna kaikille nuorille riippumatta taustasta ja katsomuksesta.

Ohjaamo Varkaus: Monialaista ohjausta ja tukea nuorille

Ohjaamo Varkaus tarjoaa matalankynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluja alle 30-vuotiaille Nuorten Talolla (Osmajoentie 28). Ohjaamolla on mahdollista tavata monen eri alan ammattilaisia yhden oven takana. Esimerkiksi TE-palveluiden asiantuntija, etsivät nuorisotyöntekijät, nuorten työhön valmentaja, mielenterveys- ja päihdetyöntekijät, liikuntaneuvoja, talous- ja velkaohjaaja sekä asumisneuvoja ovat osa Varkauden Ohjaamon verkostoa, jossa toimijoita on yhteensä noin 15. Ohjaamo toimii päivystyksellisesti tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 13-16.

Yhdistetty voima: Walk in Talk ja Ohjaamo

Walk in Talk ja Ohjaamo ovat yhteisvoimin luoneet nuorille helpon tavan saada tukea ja ohjausta elämäntilanteisiinsa. Walk in Talkin päivystäjä on paikalla Ohjaamolla tarjoten nuorille mahdollisuuden keskusteluun ja avun hakemiseen. Lisäksi diakoniatyöntekijä Pia Paananen jalkautuu Ohjaamolle kerran kuukaudessa tarjoten apua ja tukea erityisesti elämänhallinnan haasteisiin.

Ohjaamo on avoin paikka, jossa nuoret voivat tulla niin pienillä kuin suurillakin asioilla. Ohjaamon monipuolinen verkosto takaa sen, että apua löytyy monenlaisiin elämäntilanteisiin. Ohjaamon päivystyksen lisäksi se jalkautuu erilaisiin tapahtumiin ja kampukselle nuorten avuksi. Nuoret voivat tutustua Ohjaamon palveluihin ja toimijoihin myös osoitteessa www.po1nt.fi/varkaus/ohjaamo-varkaus/.

Nähdään Ohjaamolla!

Pia Paananen