Lapset saavat tulla ehtoolliselle

Lapsi ehtoollisella äidin sylissä

Sanna Krook

- Lämpimästi tervetuloa, seurakuntamme Kari-pappi toivottaa kaikki lapset ja aikuiset ehtoollispöytään.

Kirkon alkuaikoina kastetut lapset ovat saaneet nauttia ehtoollisen, pääasiassa viinin muodossa. Noin vuonna 700 jopa todettiin, että lapsille tulisi antaa ehtoollinen heti kasteen jälkeen ennen mitään muuta ravintoa.

Suhtautuminen lasten ehtoolliseen on vaihdellut. Luterilaisissa kirkoissa on pohdittu ennen kaikkea konfirmaation ja ensiehtoollisen suhdetta. Olisiko kaste riittävä edellytys ehtoollisen nauttimiseksi?

Kirkollikokouksessa 10.11.1977 äänestystuloksen perusteella lopulta päätettiin antaa lapsille mahdollisuus osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempiensa tai muun aikuisen kanssa. Kirkkolain muutos astui voimaan 1.10.1979 ja on voimassa edelleen.

Nykyisin lapset saavat nauttia sekä ehtoollisleivän että -viinin.

Lisätietoja tämän uutisen lähteestä:

2019-10-01 10:42:00.0