Suurin niistä on rakkaus. 1. Kor. 13:13

Halaus.

Onnea ja siunausta tulevaan hääpäiväänne!

Rakkaan ihmisen löytyminen, sitoutuminen ja elämä yhdessä ovat aiheita juhlaan. Kirkkohäissä parille ja heidän liitolleen pyydetään Jumalan siunausta. Sitä rukoilevat yhdessä avioparin kanssa myös heidän läheisensä. Ilmaistessaan tahtonsa rakastaa toinen toistaan vihittävät sitoutuvat avioliittoon ja siihen, että tekevät parhaansa, jotta kumpikin voisi olla siinä onnellinen.

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa avioliittoon vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Kirkollisesti voidaan vihkiä myös sellaiset parit, joista toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan. Jos toinen pariskunnasta ei kuulu kirkkoon, voidaan jo solmittu avioliitto myös siunata tai avioliiton solmineen parin kanssa voidaan rukoilla vapaamuotoisesti.

Suuresti tai pienesti

Juhlaa voi viettää monella tavalla. Suuresti tai pienesti. "Tahdon" voi sanoa kirkossa, kotona tai vaikka luonnon keskellä. Myös suositut hääyötapahtumat ovat helppo tapa astua avioon. Kirkollinen vihkiminen ei maksa mitään. Kirkosta ei peritä vuokraa eikä papille tarvitse maksaa palkkiota – silloinkaan, kun pappi tulee muualle kuin kirkkoon vihkimään. Sormukset voi valita oman tyylin mukaan tai vaikka lainata.

Mistä aloittaa

Voit aloittaa vihkijärjestelyt soittamalla toimistosihteerille, p. 040 702 7748 tai vierailemalla seurakuntavirastolla. Keskustelussa sovitaan vihkiaika, -paikka sekä pappi ja kanttori. Kirkko kannattaa varata hyvissä ajoin, jotta vihkiminen onnistuu toivomanasi päivänä. Voit esittää toivomuksen myös vihkivästä papista.

Avioliittoon aikovien on yhdessä pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa ennen vihkimistä. Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja. Avioliiton esteiden tutkinnan tarkoitus on varmistaa, että avioliitolle ei ole lainmukaisia esteitä.

Vihkikeskustelut

Usein hääpari tapaa vihkivän pappinsa ennen hääpäivää. Usein tapaaminen järjestetään vihkipaikassa. Yhdessä papin kanssa keskustellaan vihkimisen kulusta, teidän yhteisestä tarinastanne sekä tietenkin harjoitellaan itse vihkiseremoniaa. Tarkoituksena on rakentaa juuri teille sopiva juhla!

Vihkitilaisuuteen voi kuulua monenlaista musiikkia, ja siitä useimmiten sovitaan erikseen kanttorin kanssa. Internetistä löytyy paljon häihin sopivaa musiikkia, johon voi tutustua jo etukäteen.

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin