Urkuremonttikatsaus

Hymyilevät miehet nojailevat urkuihin.

Pääkirkon urkuremontti etenee ja kirkossa kuuluu jo pillien ääntä.

Pillistöön on tehty perusteellista huoltoa. Suurin osa pilleistä on nostettu pois pakoiltaan puhdistusta varten ja on huollettu vaurioituneita pillejä. Muutamia pillejä on jouduttu myös uudistamaan ihan alusta lähtien. Urkujen alkuperäistietojen mukaan pillejä on pääkirkon uruissa 4655 kappaletta.

Urkupillitelineitä.

Urkurakentamo Veikko Virtasen miehet ovat ahkeroineet tammikuusta lähtien urkuparvella. Pillien puhdistamisen ohella on uusittu myös urkujen tekniikkaa, mm sähköt. Samoin huolletaan myös palkeita ja ilmalaatikoita, jotta kaikki toimisivat hyvin, kun urut saadaan käyttöön palmusunnuntaiksi.

Urkupillien paikoilleen laittamisen yhteydessä luodaan tasaista sointia, tehdään hienosäätöjä soittopöydän kosketuksen ja pillien soinnin suhteen. Tavoitteena ei ole suurentaa urkujen äänenvoimakkuutta vaan palauttaa kaunis alkuperäinen sointimaailma pääkirkkoon, jossa akustiikkaremontin myötä on nyt parempi akustiikka musiikille kuin aikaisemmin.

Urkupillien huoltoväleineitä.

Varkauden pääkirkon urut ovat kulttuurihistoriallisesti arvokas soitin, joka on säilynyt hyvin alkuperäisessä muodossaan ja nyt saa remontin myötä uuden kukoistuksen. Urut ovat nyt jo urkurien piirissä herättäneet kiinnostusta ja vaikuttaakin siltä, että urkukonserttien järjestämiseen tulee varautua tulevaisuudessa.

Nainen kuvaa, miehet näyttävät sähköjohtoja.

Kuvissa Urkurakentamo Veikko Virtasen toimitusjohtajna Heikki Aution, urkurakentajien Juha Virtasen, Aku Aution ja Tom Stenmanin lisäksi Warkauden lehden toimittaja Sirpa Ylönen, joka oli tekemässä juttua Warkauden lehteen.

Johtava kanttori Mari Marjokorpi

2022-03-14 15:05:44.0