Ikäihmisten palvelupäivässä pääkirkolla

Hartiahierontaa.

Diakoniatyöntekijät Pia Hosio ja Petra Mykrä olivat suunnitelleet ikäihmisille palvelupäivän pääkirkolle. Päivä alkoi lounaalla. Osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään, jotka kiersivät päivän aikana kolme erilaista pistettä. Yhdessä pisteessä muisteltiin lapsuudesta saakka muistoissa kulkeneista lauluista kanttori Tapani Majurin johdolla. Muistoista nousseet laulut myös laulettiin yhdessä.

Tuolijumppaamassa.

Toisessa pisteessä saatiin liikettä niveliin, kun Else Lehtonen Varkauden kaupungin liikunnanohjaaja/liikuntaneuvoja ohjasi noin 15 minuutin tuolijumpan ryhmäläisille.

– Joskus kuulee, että tuolijumppa on vain mummoille, mutta näin ei ole. Esimerkiksi vatsalihaksi voi jumpata istuen oikein tehokkaasti. Tuolijumppa kannattaa tehdä niin, ettei nojaa tuolin selkänojaan. Se on samalla hyvää ryhtiharjoitusta.

Kolmannessa pisteessä Tukeva-säätiön Seppä-työhönvalmennushankkeesta oli kuusi henkilöä tekemässä ryhmäläisille hemmotteluhoitoja: käsi- ja hartiahierontaa sekä hierontaa nystyräpalloilla. Hemmottelun lomassa oli hyvä vaihtaa ajatuksia rauhallisen instrumentaalimusiikin soidessa taustalla.

Päivään osallistui yksitoista ikäihmistä, joista osa asuu palveluasumisyksikössä, osa omassa kodissa. Kahvittelun jälkeen tyytyväiset ihmiset lähtivät koteihinsa hyvillä mielin.

Tulppaaneja ja pajunkissoja maljakossa.

2022-03-24 16:02:43.0