Kasteen armossa on turvallista elää

Mustavalkoinen kastamisen hetken ikuistus 1960-luvulta.

”Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”, sanoo pappi ja valuttaa lapsen, nuoren tai aikuisen päähän vettä. Kastetoimituksessa olemme ihmeellisen ja hienon asian äärellä. On toki kyse iloisesta perhejuhlasta, nimenannosta, suvun kokoontumisesta, kauniista perinteestä tai rituaalisesta tavasta, mutta itse kaste on vielä paljon enemmän: se on valtavan suuri Jumalan rakkauden lahja lapselle. Kolmiyhteisen Jumalan nimeen vetoaminen tarkoittaa sitä, että kaste on puhtaasti Jumalan työ – emme ansaitse sitä itse.

Kaste on ehtoollisen lisäksi kirkkomme toinen sakramentti, pyhä toimitus. Molemmissa ihminen kohtaa Jumalan: kasteessa Jumala kastettavan ja ehtoollisessa otamme vastaan Kristuksen ruumiin ja veren. Molemmat ovat mysteerejä tai salaisuuksia, joita on järjellä vaikea ymmärtää – olemme siinä hetkessä pyhän kosketuksessa.

Kasteen armo ei petä silloinkaan, kun oma usko horjuu.

Aivan kuten Jeesus itse asetti ehtoollisen, Hän antoi myös kasteesta käskyn: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” (Matt. 28: 18 – 20)

Miksi puhutaan ristiäisistä?

Mitä kasteessa tarkalleen ottaen tapahtuu? Mikä merkitys on kastevedellä? Kastevesi on tavallista, puhdasta vettä, mutta Jumalan sanaan liitettynä siitä tulee pelastavaa vettä. Kaste on Jumalan teko, ja siinä tapahtuu syntien anteeksiantaminen. Kasteessa synti hukkuu kasteveteen, josta nousee pelastettu ylös. Kastettava liitetään näin Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja vapautetaan synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Valkoinen kastepuku symboloikin synnistä puhdistunutta ihmistä – lapsi on ikään kuin kapaloitu Jumalan rakkauteen.

Kasteessa lapsen otsaan ja rintaan piirretään ristinmerkki, joka on todistuksena Jumalan armosta. Kristus kuoli puolestamme ristillä ja sovitti syntimme, jotta meillä olisi iankaikkinen elämä. Tämän vuoksi kastetilaisuudesta usein käytetäänkin nimeä ristiäiset.

Kasteen lupaus pysyy läpi elämän

Voivatko vanhemmat lapselle parempaa lahjaa antaa kuin viedä hänet kasteelle? Kasteessa lapsi saa elämäänsä varten tärkeimmän mahdollisen: Jumalan armon, syntien anteeksiantamisen, iankaikkisen elämän, pelastuksen ja Jumalan rakkauden ja uskon – Jumalan valtakunnan iankaikkisen ”jäsenkortin”, jolla ei ole parasta ennen -päiväystä. Kaste on kertaluontoinen, hetkellinen tapahtuma, jota ei uusita, mutta sen vaikutus on elinikäinen – ja jopa elämän rajan yli ulottuva.

Kummit ja yhteys seurakuntaan ovat kasteen ”bonuksia”.

Kasteen armoon saa palata joka päivä. Vaikka kasteessa meidät pestään synneistä, emme kykene elämään ilman syntiä. Kaste antaa meille kuitenkin mahdollisuuden kohdata Jumalan armo joka päivä – saamme synnit anteeksi - aina uudelleen. Kasteessa saatu usko ja rakkaus muuttavat ihmistä, ja kasteen jälkeen saatava opetus, vaikkapa rippikoulussa, ohjaa ihmistä elämään Jumalan lähellä.

Kastetun vanhemmille kaste antaa myös turvaa. Heillä on varmuus siitä, että heidän lapsensa on otettu Jumalan omaksi. He saavat milloin tahansa kääntyä kolmiyhteisen Jumalan puoleen ja pyytää siunausta lapselleen sekä vedota kasteen ihmeeseen.

Erityisen ”bonuksen” lapsi saan kasteessa omista kummeistaan. Kummin tehtävä on arvokas luottamustehtävä: hän on kastetun aikuinen ystävä, joka huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Millainen turvaverkko lapsella onkaan, kun kummit rukoilevat oman kummilapsensa puolesta!

Kasteessa lapsi kapaloidaan Jumalan armoon ja rakkauteen.

Kasteen yhteydessä kerrotaan myös kastettavan nimi – toki se voi olla yleisesti tiedossa jo ennen kastetta. Nimi on jokaiselle meille tärkeä – niin myös Jumalalle. Hän ei kutsu meitä yhtenä nimettömänä persoonattomana joukkona vaan jokaista meitä meidän omalla nimellämme: "Älä pelkää. Minä olen sinut lunastanut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut. Sinä olet minun." (Jes. 43:1)

Kasteessa lapsi saa myös yhteisöllisen tuen ja turvan osakseen: hänet otetaan seurakunnan jäseneksi ja osaksi koko maailmanlaajuista Kristuksen kirkkoa. Seurakunta on vanhempien tukena lapsen kasvatuksessa ja tarjoaa monipuolista toimintaa lapsuus- ja nuoruusaikana.

Kastemekkoja rivissä pääkirkon alttarilla.
Nämä kastemekot olivat esillä vauvakirkossa vuonna 2022. Osa on
seurakunnan omia, joita perheet voivat lainata pienokaisensa kastejuhlaan.

Päätös pienen lapsen puolesta

Joskus kuulee mainittavan, että lapsi jätetään kastamatta, koska halutaan hänen itse päättävän kasteestaan. Toisaalta vanhempien on otettava vastuu kaikista lapsen hyvinvointiin liittyvistä asioista; pienen vauvan puolesta tehdään muitakin häntä suojelevia ratkaisuja. Toki kasteelle on mahdollista tulla vauvaiän jälkeenkin; nykyään rippikoulun yhteydessä kastetaan kastamattomia nuoria, ja aikuinen voi haluta kasteen, jotta voi liittyä seurakuntaan, olla kummina tai saada vaikkapa kirkollisen avioliittoon vihkimisen.
Kaste on elämän kaikissa vaiheissa varma ja todellinen. Kerran saatu kaste kantaa, vaikka kastetun usko horjuisikin. Mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta.

Teksti: Liisa Loiri.

Juttu on julkaistu alun perin Kotiviestissä 1 / 2022.

Thu Mar 31 09:32:49 EEST 2022