Urut luovutettiin seurakunnalle perjantaina 29.4.2022

Varkauden pääkirkon sähköpneumaattisia urkuja restauroitiin tammikuusta huhtikuuhun. Projekti pysyi arvioidussa aikataulussa. Restauroinnin suoritti Urkurakentamo Veikko Virtanen Oy. Hankkeen valvojana toimi musiikin tohtori Jan Lehtola ja teknisenä valvojana tekniikan tohtori Ilkka Korhonen.

Restauroinnin jälkeen urut soivat puhtaammin ja kirkkaammin. Urkupillejä on puhdistettu, korjattu ja uusittu. Urkujen ilmanpaineita on korjattu, kuluvia osia on vaihdettu ja sähkötekniikkaa on uusittu. Koneisto on nyt uudenveroinen. Lisäpuhaltimen ansiosta ilma lopu kesken. Uusittu kosteutusjärjestelmä huolehtii jatkossa kirkon kosteustasapainosta, mikä auttaa pitämää urut soittokuntoisina. Uruissa on nahka- ja puuosia, joiden vuoksi sopivalla ilmankosteudella on suuri merkitys. Urut on myös äänitetty uudestaan akustiikkaan sopivaksi. Projektin johtoajatuksena on ollut myötäillä urkujen alkuperäistä äänimaailmaa ja luoda se paremmin nykyiseen tilaan sopivaksi.

Urut rakensi Kangasalan urkutehdas vuona 1939. Ne on suunnitellut Aarne Wegelius. Uruissa on 51+2 äänikerta jaettuna neljälle pillistölle. Varkauden pääkirkon urut luovutettiin seurakunnalle ensimmäisen kerran urkujen tarkastaja Armas Maasalon 10.11.1939 päivätyllä lausunnolla, vain noin kaksi viikkoa ennen talvisodan syttymistä.

Urut ovat urkutehtaan viimeiset suuret urut ennen toista maailmansotaa vuonna. Sekä urkujen äänikertavalikoima eli dispositio että soinnin luonne olivat jo varsin erilaisia kuin urkutehtaan 1930-luvun alussa rakentamissa uruissa. Urkujen uudistusliikkeen ja Wegeliuksen omat persoonalliset ajatukset ovat vaikuttaneet poikkeuksellisen voimakkaasti näiden urkujen soinnilliseen kokonaisuuteen.

Aarne Wegeliuksen laatima urkusuunnitelma sisälsi erityisen tarkkoja ohjeita urkujenrakentajalle paisutuskaapin sisäpuolen maalipintoja myöten. Urkurakentamo Veikko Virtanen Oy:n julkaisemassa Facebook-uutisessa sanotaankin, että Varkauden urut jäivät tiettävästi viimeiseksi uruiksi, jotka Martti Tulenheimo suostui rakentamaan Wegeliuksen tekemän suunnitelman pohjalta.

Wegeliuksen päämääränä on ollut, ettei urkujen kokonaissointi ole kovin voimakas, ja että yksittäisten äänikertojen voima laskee kohti bassoa ja diskanttia, keskialueen painottuessa. Urkujen äänitys on myös toteutettu paikoin kirjaimellistikin tätä Wegeliuksen suunnitelmaa noudattaen ja niiden sointi onkin omaleimaisella tavalla kevyt, vaalea ja läpikuultavan selkeä.

Urkuihin oli tehty yksi soinnillinen muutos. Pääsormion Quarta 2 2/3’+2’:n tilalle oli rakennettu Octava 2’.

– Palautimme tämän muutoksen restauroimalla Quartan alkuperäiset pillit, joista oli säilynyt noin puolet, ja rakentamalla puuttuvien tilalle uudet. Muilta osin urkujen sointi restauroitiin huolellisesti muuttamatta alkuperäistä äänitystä, Urkurakentamo Veikko Virtanen Oy:stä kerrotaan.

Hankkeen valvojat toteavat urkujen restauroinnin olleen ehdottomasti tarpeen. Projektin alkuvaiheessa ei ollut käsitystä siitä, miten merkittävä muutos kunnostustöillä saadaan aikaiseksi. Urut kuvastavat erinomaisella tavalla soinnin estetiikan suurta uutosta, joka tapahtui yhden vuosikymmenen aikana suomalaisessa urkujenrakennuksessa. Ne ovat myös säilyneisyysasteensa ja kokonsa vuoksi historiallisesti merkittävä soitin.

Tervetuloa kuuntelemaan kuinka Varkauden pääkirkon urut soivat
restauroitujen urkujen vihkiäiskonsertissa Oi, urut ne soi!
perjantaina 20.5. klo 18. Urkurina urkutaiteilija, musiikin tohtori Jan Lehtola.

Konsertin säveltäjänimiä ovat:
Otto Olsson, Felix Mendelssohn, Kaj-Erik Gustafsson, Friedrich Lux,
Georg Friedrich Händel ja Oskar Merikanto.
Konserttiin on vapaa pääsy. Se on osa Varkauden seurakunnan 90-vuotisjuhlavuotta.

2022-05-02 13:06:10.0