Mari Marjokorvelle myönnettiin Director Cantus -arvonimi

Naiset piispan molemmin puolin.
Director Catus -arvonimen saivat Kuopion Kallaveden seurakunnan kanttori Mari Vuola-Tanila (vas.) ja Varkauden seurakunnan johtava kanttori Mari Marjokorpi.

Tuomiokapituli on myöntänyt Director Cantus -arvonimen kahdelle ansioituneelle kirkkomuusikolle 19.5. tuomiokapitulin juhlaistunnon yhteydessä. Varkauden seurakunnan johtava kanttori Mari Marjokorpi Varkauden seurakunnasta oli toinen arvonimen saaneista. Hän on ollut virassa Varkauden seurakunnassa vuodesta 2001.

Tuomiokapituli voi myöntää Director Cantus- ja Director Musices -arvonimen ansioituneille kirkkomuusikoille julkisen arvonannon osoituksena. Tuomiokapitulin sinetillä varustetussa kunniakirjassa Kuopion hiippakunnan piispa ja tuomiokapituli tekevät tiettäväksi, että tuomiokapituli antaa Director Cantus -arvonimen kunnioituksen osoituksena Mari Marjokorvelle, sillä hän on "kiitettävällä huolella ja taidolla virkaansa hoitanut sekä muuten tehnyt itsensä tunnetuksi".

Varkauden seurakunnassa Mari vastaa monipuolisesta konserttitoiminnasta ja on edistänyt muun muassa seurakuntalaisten matalan kynnyksen osallistumista seurakunnan musiikkielämään. Kotiviestissä 1 / 2020 Mari kertoi haaveilevansa siitä, että kuka tahansa uskaltaisi tulla tekemään musiikkia seurakunnassa tai "vain" nauttimaan musiikista.

– Joku haluaa tulla konsertteihin, joku laulamaan kuoroon tai soittamaan bändeihin, se on kaikki mahdollista.

Tummiin pukeutuneet kunniakirjat käsissään.

Samassa tilaisuudessa Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen myönsi rovastin arvonimen Kiteen seurakunnan kirkkoherra Markku Komulaiselle, Rautalammin seurakunnan kirkkoherra Heikki Marjaselle, Kuopion Kallaveden seurakunnan kirkkoherra Matti Pentikäiselle, Kajaanin seurakunnan sairaalapastori Jaana Rautio-Wacklinille sekä Leppävirran seurakunnan kappalainen Sanna Ryytylle.

Juhlaistunnossa luovutettiin myös tasavallan presidentin 6.12.2021 myöntämiä kunniamerkkejä. Suomen Valkoisen Ruusun komentajamerkin sai piispa Jari Jolkkonen Kuopiosta sekä Suomen Leijonan I luokan ritarimerkin kirkkoherra Petri Rask Joensuusta.

Tue May 24 10:57:00 EEST 2022