Kirkkovaltuusto vahvisti seurakunnan tilinpäätöksen

Kirkkovaltuusto kokoontui tiistaina 14.6. pääkirkon seurakuntasaliin vuoden toiseen kokoukseensa. Asialistalla oli toimituspalkkiosuosituksen hyväksyminen, ylitysoikeusanomuksen hyväksyminen, seurakunnan vuoden 2021 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vahvistaminen, vastuuvapauden myöntäminen tilivuodelta 2021 sekä seurakunnan vuoden 2023 tuloveroprosentin vahvistaminen.

Kirkkovaltuuston kokouksen alussa uusi seurakuntapuutarhuri Kirsi Kortelainen ja toimistosihteeri Jenna Heikkilä esittäytyivät valtuutetuille.

Toimituspalkkioita maksetaan kirkon työehtosopimuksen mukaisesti seurakunnan ulkopuolisille papeille ja kanttoreille, kun oma henkilöstö on estynyt toimituksen tai tehtävän suorittamisesta ja kun seurakunta on sopinut etukäteen toimituksen tai tehtävän suorittamisesta. Kirkkovaltuusto hyväksyy kirkon työmarkkinalaitoksen toimituspalkkiosuosituksen (KirVESTES 2022–2024, liite 18).

Ylitysoikeusanomus on suurempi, kuin aiempina vuosina. Ylityksen suuruus muodostuu ensisijaisesti kiinteistötoimen yllättävistä kuluista. Seurakunta on remontoinut kahden omistamansa osakehuoneiston laajojen vesivahinkojen vuoksi, tehnyt LVI-selvityksen Puurtilan seurakuntakodilla, tehnyt omistamassaan asuinkerrostalossa Kissakoskenkatu 5:ssä viisi huoneistoremonttia vuokralaisten vaihdosten yhteydessä ja korjannut polkupyörävaraston. Myöskin seurakunnan eri kiinteistöjen valmistuskeittiöiden koneiden ja laitteiden korjaus- ja huoltokuluja ilmeni toimintakertomusvuonna odottamattoman paljon. Kirkkovaltuusto päätti myöntää vuoden 2021 talousarvioon 131 910 euron ylitysoikeuden.

Toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen käsittely ei aiheuttanut yleistä keskustelua. Se hyväksyttiin sellaisenaan. Toimintakertomus- ja tilinpäätös on luettavissa seurakunnan kotisivuilla pdf-tiedostona.

Kirkkovaltuusto päätti merkitä tilintarkastuskertomuksen tiedoksi ja myönsi vastuuvapauden kirkkoneuvostolle ja muille tilivelvollisille varainhoitovuodelta 2021 tilintarkastajien kertomuksessaan antaman lausunnon pohjalta.

Lopuksi valtuusto vahvisti kirkkoneuvoston esityksestä uudeksi kirkollisveroprosentiksi 1,40.
Kirkkoneuvosto esittää Varkauden seurakunnan kirkollisveroprosentin alentamista – uutinen Varkauden seurakunta.

2022-06-14 18:28:00.0