Päivärippikoulussakin voi olla leirifiilis

Veden keittoa trangialla.
Jonna Pöllänen (oik.) keitti rippikoululaisten kanssa kuumaa vettä.

Jonna Pöllänen ei ole käynyt rippikoulua Varkaudessa eikä ole koskaan ollut isosena. Oma rippikoululeirikin piti aikanaan jättää kesken sairastumisen takia ja korvata poissaolopäivät myöhemmin työntekijän kanssa, mutta se ei ole aivan tavatonta. Vuosittain Varkauden seurakunnassakin muutama nuori joutuu konfirmaation halutessaan käymään rippikoulutunnit yksityisesti tai pienessä ryhmässä leirin ulkopuolella. Mutta tänä kesänä Jonna työskentelee Varkauden seurakunnan päivärippikoulussa avustajan tehtävissä.

– Tosi hyvin on mennyt. On saatu koko porukalla aikaan leirifiilis, hyvä ja tiivis ilmapiiri.

Jonna on koulutukseltaan nuoriso- ja yhteisöohjaaja. Hänen tehtäviinsä leirillä on kuulunut esimerkiksi isosten auttamista ohjelman suunnittelussa sekä isosten tuuraamista silloin, kun he ovat joutuneet olemaan poissa.

– Isoset ovat tosi isossa roolissa riparilaisten ryhmäytymisessä. He miettivät etukäteen, miten tutustutaan ja luovat rentoa ilmapiiriä. Ei meilläkään päiväriparilla koko ajan ollut oppitunteja. Me on leikitty ja oltu pihalla, että on ehditty tutustua paremmin.

Punainen veisukirja.

Nuoret nauttivat ehtoollista jo rippikoulussa

Päivärippikoulu kestää seitsemän päivää. Nuoret käyvät yöpymässä yöt kotona. Kaikki eivät syystä tai toisesta halua leirille. Päivärippikoulun käy vuosittain Varkaudessa parisen kymmentä nuorta.

Päivä kestää noin kuusi tuntia, aamusta iltapäivään. Päivä alkaa lipunnostolla ja yhdessä rakennetun jumalanpalveluksen viettämisellä. Sitten on oppitunnit, joista vastaavat sekä isoset että nuorisotyönohjaaja yhdessä papin kanssa. Päivä päättyy lipunlaskuun, päiväkahveihin ja isosten ohjelmaan, vähän samaan tapaan kuin leirimuotoisessakin rippikoulussa.

Oppitunneilla käsitellään kirkkovuoden merkittävimpiä tapahtumia, tutustutaan jumalanpalveluksen liturgiaan, opitaan sakramenteista ja Raamatun teksteistä, seurakunnan työaloista, puhutaan elämänarvoista ja kristillisestä elämäntavasta sekä siitä, miksi seurakunta on olemassa. Riparilla harjoitellaan myös konfirmaatiojuhlan kulkua.

Konfirmaatio on osa messua. Perinteisesti on ajateltu, että nuoret saavat silloin ensimmäisen kerran osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Varkauden seurakunnassa kuitenkin noudatetaan Suomen evankelisluterilaisen kirkon Suuri ihme rippikoulusuunnitelmaa, jonka piispainkokous hyväksyi vuonna 2017. Suunnitelmassa rippikouluryhmiä kannustetaan osallistumaan ehtoolliselle useita kertoja jo rippikoulun aikana.

– Kun ehtoollista vietetään jo rippikoulun aikana, tulee varmistaa, että nuoret ovat saaneet opetusta ehtoollisesta, että vanhempia on tiedotettu asiasta ja että ehtoolliselle osallistuminen on vapaaehtoista, nuorisopastori Petteri Suomalainen summaa ja kertoo, että riparilla vietettävä ehtoollinen oli hänelle ihan uusi asia.

– Ehdottomasti olen sitä mieltä, että se on hyvä juttu. Ensimmäinen ehtoollinen on monesti jännittävä asia. Kun se tulee tutuksi jo rippikoulun aikana, ehkä se vähentää jännitystä ja tekee ehtoolliselle osallistumisen helpommaksi tulevaisuudessakin.

Nuotion ympärillä istuvat nuoret.

Yhdessä luodut seurustelun säännöt

Päivärippikoululaiset viettivät viimeisen leiripäivänsä retkeilemällä Harjurannan luontokirkolla. Päivän aiheena oli seksuaalisuus ja seurustelu. Samalla opeteltiin vähän erätaitoja, kuten kiehisten tekoa, nuotion sytytystä ja ruokailua leiritulen ääressä.

Jumalanpalveluksen jälkeen nuoret kiersivät isosryhmissään 26 rastia, joissa oli erilaisia seurusteluun ja seksuaalisuuteen liittyviä väittämiä, joista keskusteltiin myöhemmin yhdessä. Ennen ruokailua nuoret loivat yhdessä vielä seurustelun säännöt yhteisen keskustelun ja katekismuksen tutkailun jälkeen.

Seurustelun säännöt
1) Älä petä.
2) Juttele vaikeista asioista (kivoistahan jutellaan joka tapauksessa).
3) Älä hakkaa.
4) Rakasta.
5) Kunnioita toista.
6) Älä ole ilkeä.
7) Yllätä iloisesti (Ohjaajan keksimä).

Juttu on julkaistu alunperin Kotiviestissä 4 / 2022.

Teksti ja kuvat: Tiia Klemettilä

2022-07-11 17:30:00.0