Kompostiauma Luttilassa tuottaa multaa seurakunnan omaan käyttöön

Jäteastiat.
Hautausmailla kerätään metallit, maatuva jäte, sähkö- ja elektroniikkajäte sekä sekajäte omiin astioihinsa.

Hautausmaiden hoitoon etsitään jatkuvasti uusia ekologisia vaihtoehtoja. Tänä kesänä otetaan käyttöön luomuhyväksytty, hygienisoitu luonnonlannoite, joka on kuivattu ekologisesti kanojen tuottamalla lämpöenergialla. Se on ravinteikasta ja hajutonta.

– Lannoitetta käytetään nyt ensimmäistä kertaa pensaille, puille ja nurmikoille. Suursäkit tulivat Luttilaan kesäkuun viimeisellä viikolla, seurakuntapuutarhuri Kirsi Kortelainen kertoo.

Pensaille ja puille sekä hautausmaiden nurmialueille käytetään myös seurakunnan omassa kompostiaumassa syntyvää multaa. Maatuvan jätteen kompostiauma on ollut seurakunnassa yli 10 vuotta. Vuonna 2017 maa-ainesvarastokenttää laajennettiin noin 580 neliömetrillä. Samalla kenttä asfaltoitiin ja sade- ja valumavedet ohjattiin sadevesikaivoihin. Laajennustyö tehtiin silmällä pitäen vuonna 2018 voimaan tullutta EU:n niin sanottua jätedirektiiviä. Direktiivin mukaan jätteen käsittely ja valmistelu muun muassa kierrätystä tai uudelleen käyttöä varten tulee tehdä siten, että mahdollisimman pieni osa jätettä päätyy loppukäsittelyyn.

Maa-ainesvarastokentän asfaltoinnin kerroksissa hyödynnettiin vuosien 2003–2017 välisenä aikana seurakunnalle palautuneita hautamuistomerkkejä. Muistomerkkien kohtaloa oli pitkään mietitty. Nykyisin muistomerkkien murskaus on yleinen ja hyväksytty hävittämistapa seurakunnissa. Murskaamiseen oli helppo päätyä, sillä kiviaineksen määrä oli kertynyt suureksi ja sille löytyi sopiva käyttökohde. Osa muistomerkeistä on käytetty esimerkiksi vuonna 2019 käyttöönotetun tuhkahauta-alueen koristeluissa. Tälläkin hetkellä seurakunnalle palautuneita hautamuistomerkkejä odottaa Luttilassa jatkokäsittelyä satakunta.

Maa-ainesaumat.
Maa-ainesaumasta erottaa selkeästi kolmessa eri maatumisvaiheessa olevaa lohkoa.

Lajittelu sujuu jo hienosti

Maa-ainesauma sijaitsee Luttilan hautausmaalla. Aumaan kipataan kaikki haravointi-, ruohonleikkuu- ja kitkentäjäte. Sinne tyhjennetään myös hautausmailla olevat maatuvan jätteen Molok-astiat. Keväisin ne tyhjennetään noin kerran kuukaudessa. Talvella maatuvaa jätettä ei luonnollisesti juuri kerry.

Vuonna 2018 seurakunnassa oli päätetty ensi kerran kokeilla Molok-astioiden tyhjentämistä laajennettuun kompostiaumaan, mutta kompostoituvan jätteen seasta oli löytynyt liian paljon maatumatonta sekajätettä.

Hautausmailla kävijöitä varoiteltiin 30.8.2018 ilmestyneessä Kotiviestissä, että jos jätteen lajitteluohjeita ei noudateta, koko kierrätysketju katkeaa.

– Nyt täytyy hautojen hoitajia kiitellä. Lajittelu sujuu jo hienosti. Hyvin harvoin seulontavaiheessa mullan seasta löytyy mitään sinne kuulumatonta. Koko ajan vähemmän, hautausmaatyöntekijä, talvikunnossapidosta vastaava Jari Kinnunen kiittelee.

Multaa kämmenellä.
Hautojen hoitajat voivat käydä hakeassa valmista multaa haudoille Luttilan hautausmaan P-alueen vieressä sijaitsevalta multapihalta.

Hoitohaudoille voi käydä hakemassa kompostimultaa multapihalta

Maa-ainesaumassa on kolme aumaa eli lohkoa. Oikeanpuoleiseen aumaan tuodaan kaikki hautausmailta tuleva maatuvajäte keväisin ja syksyisin. Seuraavan vuoden syksyllä auman sisältö siirretään keskimmäiseen aumaan, josta se jälleen seuraavana vuonna siirretään vasemmalle kolmanteen aumaan maatumaan vuodeksi. Kolmannen auman massa on jo hyvin lähellä käyttökelpoista multaa. Massa ajetaan aumasta hautausmaan multapihalle, jossa se vielä muhii vuoden päivät.

Ennen käyttöönottoa multa seulotaan. Seulonnassa mullan seasta poistetaan esineet ja muu maatumaton karkea aines. Multapiha löytyy Luttilan hautausmaalta P-alueen vierestä kuusiaidan toiselta puolelta.

– Omaisetkin saavat käydä hakemassa sieltä multaa omille haudoilleen esimerkiksi muovipussilla tai sangolla, Jari ja Kirsi vinkkaavat.

Oman mullan laatu on tänä vuonna tutkittu. Se on varsin ravinteikasta eikä juuri vaadi lannoitteita.

– Multa vaatii vain kevätlannoitetta, kalkkia ei tarvitse ollenkaan lisätä. Hoitohautojen kesäkukkien multapesiin laitamme kuitenkin vielä ostomultaa, koska se on peruslannoitettua ja laittohetkellä rikkaruohovapaata. Joten ihan täysin kompostimulta ei vielä korvaa hoitohautojen multapesiä, Kirsi kertoo.

Luttilan multaa käytetään Luttilan ja Könönpellon hautausmailla. Kangaslammilla on haravointi- ja kitkentäjätteelle oma komposti, josta saadaan multaa Kangaslammin hautausmaiden käyttöön. Könönpellossa ja Kangaslammin Rauhalan hautausmailla on myös kompostoivat kuivakäymälät hautausmaakävijöiden tarpeisiin.

Sininen köysi vesialtaassa.
Ethän nosta sinisiä köysiä, ”oravanaruja” pois kasteluvesialtaista. Ne on kiinnitetty altaisiin joutuvia oravia varten.

Hautausmailla lajitellaan
Omat jäteastiat löytyvät maatuvalle- ja sekajätteelle, metalleille sekä ser- eli sähkö- ja elektroniikkajätteelle, kuten led-kynttilöille ja paristoille.

Orava-köydet kastelualtaissa
Aiemmin hautausmailla olevissa kasteluvesialtaissa pidetiin lautoja kastelualtaisiin kiipeilevien oravien pelastukseksi. Nyt laudat on vaihdettu sinisiin köysiin. Ethän poista köyttä altaasta. Oravat kiittävät!

Multaa haudoille
Hautojen hoitajat voivat hakea Luttilan multapihalta (P-alueen vieressä kuusiaidan takana) kompostimultaa hoitamilleen haudoille.

Syyskukkien tilaaminen haudoille
Hoitohaudoille on mahdollista tilata syyskukaksi calluna eli tutummin kanerva. Syyskukkien tilauksia otetaan vastaa 15.8.2022 saakka. Syyskukat istutetaan kesäkukkien poistamisen jälkeen.

Kynttiläpalvelu

Kynttiläpalvelu koskee kynttilöiden vientiä haudalle pyhäinpäivänä ja jouluna. Lopullinen hinta määräytyy kynttilöiden määrän mukaan. Kynttiläpalvelu tulee tilata 30.9.2022 mennessä.

Hautainhoitohinnasto
löytyy osoitteesta varkaudenseurakunta.fi/haudanhoitohinnasto

Juttu on julkaistu alunperin Kotiviestissä 4 / 2022.

Teksti ja kuvat: Tiia Klemettilä.

2022-07-22 07:30:00.0