Asetu ehdolle seurakuntavaaleissa sellaisena kuin olet

vaaliuurnilla.
Kuva: Antero Harju.

Seurakuntavaalien slogan kuuluu ”äänestä sellaisena kuin olet”. Jokaista kutsutaan myös asettumaan ehdolle sellaisena kuin hän on. Seurakuntavaalien tunnuksessa on kolme sanaa, uskottu, toivottu, rakastettu. Tunnus viestii seurakuntalaisille, että vaikuttaminen on mahdollista kaikille ja kuinka jokainen ihminen on Jumalan silmissä arvokas.

Kirkon Ovet auki –strategiassa kirkon tulevaisuuden haasteena ymmärretään olevan yhteiskunnan digitalisaation, ilmastonmuutoksen, väestön vanhenemisen ja vähenemisen, tuloerojen kasvun sekä muutokset suomalaisten uskonnollisuudessa.

Vaaleilla valituilla luottamushenkilöillä on konkreettista vaikutusvaltaa seurakunnan asioihin. Lyhyesti sanottuna he päättävät siitä, mihin seurakunnan rahoja käytetään. He ovat mukana päättämässä työntekijävalinnoista, kiinteistökaupoista, kirkollisverosta sekä vaikuttamassa siihen, millaista toimintaa seurakunnassa järjestetään.

Paikallisen päätöksenteon lisäksi seurakunnan päättäjät pääsevät valitsemaan edustajia kirkolliskokoukseen ja hiippakuntavaltuustoon. Hiippakuntavaltuuston tehtävästä liittyvät hiippakunnan hallinnon hoitamiseen. Kirkolliskokous taas päättää koko kirkon suurista linjauksista aina kirkkolain pykäliä myöten.

Ehdokasasettelu on nyt käynnissä. Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu seurakunnan jäsen, joka on vaalipäivään mennessä täyttänyt 18 vuotta. Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022. Seurakuntavaaleissa asetutaan ehdolle valitsijayhdistysten kautta. Ehdokkuudesta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä nykyisiin luottamushenkilöihin tai seurakuntavirastoon ja tiedustella, mitä ehdokaslistoja on olemassa. Ehdokas voi myös perustaa oman valitsijayhdistyksen mikäli itselle sopivaa ei löydy. Uuden valitsijayhdistyksen voi perustaa kymmenen äänioikeutettua saman seurakunnan jäsentä. Perustamislomakkeen ja ohjeet löytyvät seurakunnan kotisivuilta tai seurakuntaviraston ala-aulasta.

Tutustu Varkauden seurakunnan omiin vaalisivuihin osoitteessa varkaudenseurakunta.fi/vaalit

Ps. Varkautelaista kolmen sanan seurakuntavaalitunnusta saa ehdottaa tiedottajalle 31.8.2022 mennessä!

Susi, paimen, lammas.

Isä, poika, pojanpoika.