Voiko pelaamisesta olla jotakin hyötyä?

Lapset tietokoneen ääressä voitonriemuisina.
Pelaamisessa on sekä hyötyjä että haittoja. Kuva: Pixabay / StartupStockPhotos.

Videopelien pelaaminen herättää yhä paljon keskustelua ja jakaa mielipiteitä vanhempien ja lasten välillä. Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyöntekijä Jerellä ja yhteisöpedagogi (AMK), kirkon nuorisotyönohjaaja Elijaksella on silti paljon enemmän hyvää kuin huonoa sanottavaa pelaamisesta omien pelikokemusten kautta 20 vuoden ajalta.

Pelit tarjoavat monipuolisia kokemuksia ja herättävät monenlaisia tunteita, iloa, surua ja pelkoa, turvallisessa ympäristössä. Laajat tarinalliset pelit kehittävät mielikuvitusta. Usein pelit toimivat hyvin myös stressin lievittämisessä ja tarjoavat ajanvietteen lisäksi onnistumisen kokemuksia.

– Pelaaminen on ollut meille myös sosiaalista toimintaa. Peli-illat ystävien ja perheen kesken voivat olla sitä paljon kaivattua laatuaikaa. Myös yhteydenpito entisillä asuinpaikkakunnilla yhä asuviin vanhoihin kavereihin onnistuu pelien kautta mainiosti.

Mutta monesti verkossa tutustuu myös uusiin ihmisiin. Pelaaminen kokoaa isojakin ryhmiä tutustumaan toisiinsa esimerkiksi LAN-tapahtumien kautta.

Erilaiset pelit kehittävät mielikuvituksen lisäksi erilaisia taitoja. On olemassa liikunta- ja laulupelejä, joita voi pelata vaikkapa yhdessä koko perheen kanssa. Pelit kehittävät hyvin myös silmä-käsi koordinaatiota ja hahmotuskykyä sekä kielellistä osaamista.

– Niitä on tullut pelailtua yllättävän paljon ja innolla.

Jere ja Elijas ovat kokeneet, että englanninkielisillä peleillä on ollut suuri vaikutus myös oman englannin puheen ja luetun ymmärtämisen kehittymisessä.

Myös riskejä on olemassa

Vaikka peleistä on paljon hyötyä, niissä on toki myös omat riskinsä. Suurimman osan niistä voi toki välttää ihan käytännön järjestelyillä - esimerkiksi noudattaen pelien ikärajoja. Ne ovat peleissä ihan syystä.

Nuorisotyön ammattilaiset kehottavat nuoria itseään tarkkailemaan omaa pelaamiskäyttäytymistä.

– Jos huomaat, että sosiaaliset piirit oikeassa elämässä jäävät pahasti taka-alalle, kouluarvosanat heikkenevät tai vaikka muut harrastukset unohtuvat täysin, on syytä keskustella asiasta jonkun luotettavan ja fiksun ihmisen kanssa ja miettiä, tuleekohan pelattua vähän liikaa.

Pelaaminen on laaja aihe, eikä sitä voi käsitellä kattavasti lyhyesti.

– Omasta kokemuksesta voimme kuitenkin sanoa, että kannattaa lähestyä pelaamista positiivisena asiana ja ottaa siitä selvää aidosti kiinnostuneesti niin kuin mistä tahansa muustakin harrastuksesta.

Vanhemmille Jerellä ja Elijaksella on myös painava sana sanottavana.

– Älä ikinä, painosanalla ikinä, nykäise piuhoja irti kesken pelin, siitä ei seuraa koskaan mitään hyvää.

Nuoret miehet.
Jere (vas.) ja Elijas työskentelivät Varkauden seurakunnan nuorisotyönohjaajina vuonna 2020.

Juttu on mukailtu alunperin Kotiviestissä 6 / 2020 julkaistusta jutusta.

Teksti: Jere Koskenlaita ja Elijas Kokko.

2022-07-25 17:30:00.0