Lähimmäispalvelu on vastavuoroista

Kaksi naista maskit kasvoilla.
Kuva: Tiia Klemettilä.

Pentti toivottaa ovella vieraan tervetulleeksi ja ojentaa henkarin. Sirpa on auttamassa Tuulaa makuuhuoneesta olohuoneeseen haastattelun ajaksi. He ovat juuri tulleet kauppareissulta. Tuula on innostunut hankkimaan pitkästä aikaa uusia vaatteita ja uusi neule on kiva saada heti ylle. Sirpan kanssa kaupassa jaksaa olla pidempään ja ostosten tekeminen on helppoa.

Viime vuonna Sirpa Tuomainen jäi vuorotteluvapaalle ja oli suunnitellut matkustelevansa. Korona laittoi suunnitelmat uusiksi. Mitä uutta ja mielenkiintoista kotona voisi tehdä, Sirpa mietti.

Samoihin aikoihin Tuula Pieviläisen fysioterapeutti oli ehdottanut, että haettaisiin Tuulalle vapaaehtoista ulkoilukaveria seurakunnan tai järjestöjen kautta. Tuulasta seurakunta tuntui luontevammalta väylältä ja niin tieto Tuulan tarpeesta oli pian diakoniatyöntekijällä.

Myös Sirpalle seurakunnan vapaaehtoistoiminta tuntui helpolta lähestyä, sillä hänellä oli jo nuoruudestaan viiden kesän kokemus seurakunnan kesätöistä. Vapaaehtoistyo.fi –sivuston käyttäminen oli helppoa ja yhteydenotto seurakunnasta tuli nopeasti.

– Meillä on ollut tosi mukavaa. Kummallekin tulee hyvä mieli, kun höpötellään tavallisia asioita, käydään kahvilla ja ulkoillaan, Sirpa kertoo Tuulan nyökkäillessä.

Myös Tuulan puoliso Pentti Pieviläinen on iloinnut siitä, että Sirpa on tullut heidän elämäänsä.

Vaihtelua ja omaa aikaa

Sirpa kertoo pistäneensä merkille, miten kauniisti Tuula ja Pentti toisilleen puhuvat. Tammikuussa heidän avioitumisestaan tulee kuluneeksi 55 vuotta. Ennen Tuulan sairastumista Pentti haki Tuulan töistä eväiden kanssa ja niin pariskunta vietti illat milloin sienessä ja marjassa, milloin pilkillä. Nyt Pentti on toiminut Tuulan omaishoitajana vuodesta 2013, mutta joutuu itsekin lonkkansa vuoksi ottamaan tukea kepistä kävellessään.

Tuulalla on paljon perussairauksia eikä heikon sydämen vuoksi jalkaa voi leikata. Kotona on apuvälineitä pystyyn nousemista varten ja pyörätuoli liikkumiseen.

– Tuulalle tämä homma on hyvää vaihtelua. Pyörätuolin työntäminen on minulle vaikeaa, Pentti kertoo.

– Ja saat sinäkin omaa aikaa, Tuula jatkaa Pentin ajatusta hymyillen.

On hyvä olla monenikäisiä ystäviä

Sirpa haluaa kannustaa kaikkia mukaan avoimin mielin vapaaehtoistyöhön. Sillä tavalla tutustuu uusiin upeisiin ihmisiin, joita ei välttämättä muuten missään kohtaisi. Sirpa kertoo iloitsevansa erityisesti Tuulan valoisasta luonteesta.

– Tämä on vastavuoroista ja minusta on kiva tulla tänne. Olen saanut esimerkiksi oppia, mitä kenenkin pihalla kasvaa, koska Tuula tuntee kasveja. Ihmisellä on hyvä olla monen ikäisiä ja erilaisia ystäviä.

Juttu on julkaistu alunperin Kotiviestissä 1 / 2021.
Teksti: Tiia Klemettilä.

2021-01-31 15:56:00.0