Mikä sinua liikuttaa- tule ja vaikuta seurakunta vaaleissa

Seurakuntavaalit 2022

Tulevien vuosien aikana Varkauden seurakunnassa tullaan päivittämään seurakunnan strategia vuosille 2026–2030 ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2023–2027. Myös kiinteistöstrategian laatiminen tulee ajankohtaiseksi tulevana vuonna. Joka vuosi seurakunnassa laaditaan talousarvio seuraavalle toimintakaudelle ja sen toteutumista seurataan toimintakertomusta rakennettaessa.

Mukaan halutaan kaiken ikäisiä, erilaisissa elämäntilanteissa olevia ja eri aloilla työskenteleviä henkilöitä. Varkauden seurakuntaan valitaan 27 kirkkovaltuutettua suunnittelemaan seuraavan nelivuotiskauden 2023–2026 toimintaa ja taloudenhoitoa. Varalle jääneet pääsevät myös mukaan johtokuntiin ja muihin luottamustehtäviin.

Seurakuntavaalit järjestetään kirkossa neljän vuoden välein. Seurakuntiin ja seurakuntayhtymiin valitaan yhteensä noin 8000 luottamushenkilöä, ihan tavallisia seurakunnan asioista kiinnostuneita kirkon jäseniä.

Varkauden seurakunnan kirkkovaltuuston puheenjohtajana vuodesta 2013 toiminut Heikki Alanen muistuttaa, että demokratia toimii keskustellen.

– Yhteinen kanta asioista muodostetaan yhdessä keskustellen. Aina oma kanta ja mielipide ei mene läpi, mutta siitä ei auta lannistua. Jos minä olisin lannistunut, en olisi ollut mukana 50 vuotta, Heikki tuumaa.

Nuorten mukaan saaminen ehdokkaaksi ja äänestämään oli Alasen mukaan puheenaihe jo silloin kun hän lähti mukaan seurakuntapäättäjäksi. Kuitenkin on niin, että nuorissa on tulevaisuus.

– Haluaisin muistuttaa, että ihan tavallinen henkilö voi viedä asioita ja ideoita eteenpäin. Oma kanta pitää tuoda rohkeasti esille. Asioita ei ole ennalta sovittu vaan päätökset muodostuvat keskustelun tuloksena.

Seurakuntavaaleissa ehdokkaaksi asetutaan valitsijayhdistysten kautta. Tällä hetkellä tiedossa on, että Kirkonväen sosiaalidemokraatit ovat kokoamassa listaansa. Erityisesti mukaan kaivataan nuoria ehdokkaita. Jos haluat asettua ehdokkaaksi demareiden listalta, ota yhteyttä Heikki Alaseen, p. 0400 301 619.

Myös Tulevaisuuden kirkko -ehdokaslistalle ollaan keräämässä ehdokkaita. Tulevaisuuden kirkko -ryhmä on perustettu Olavi Martikaisen valtuustoaloitteen perusteella. Martikainen ehdotti kaikkien ryhmien yhdistymistä. Uusi ehdokaslista on epäpoliittinen. Mukaan halutaan tavallisia seurakunnan asioista kiinnostuneita ihmisiä.
Jos haluat asettua ehdokkaaksi Tulevaisuuden kirkko -listalla, ota yhteyttä
Pauli Paatsolaan, p. 040 729 1777, Olavi Martikaiseen, p. 0400 719 038 tai
Marita Rundeliniin, p. 040 573 3014.

Jos sopivaa ryhmää ei löydy, oman ryhmän eli listan eli valitsijayhdistyksen voi perustaa, kun löytää yhdeksän muuta ehdokasta ympärilleen. Valitsijayhdistyksen perustamiseen vaaditaan 10 jäsentä. Perustamisasiakirjat löytyvät seurakuntavirastolta, Ahlströminkatu 19, tai osoitteesta varkaudenseurakunta.fi/vaalit/asetu-ehdolle.

Tärkeät päivämäärät:

Ehdokkaaksi voi asettua kirkonkonfirmoitu jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään 20.11.2022.
Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022.
Ehdokkaat pääsevät täyttämään vaalikonetta 26.9.–7.10. välisenä aikana.
Ennakkoäänestys tapahtuu 8.–12.11.2022.
Varsinainen vaalipäivä 20.11.2022.

Mietitkö ehdokkuutta?

Miten vaalihomma toimii? Tervetuloa kaikille kiinnostuneille avoimeen Teams-tapaamiseen. Tietoiskuja järjestetään to 25.8. klo 15, ma 29.8. klo 15 ja to 1.9. klo 15. Vetäjänä seurakuntavaali-inspiraattori Annmari Salmela / Kirkkopalvelut ry. Linkit tapaamisiin löydät Varkauden seurakunnan Facebook- tai vaalisivuilta!

Seurakunta auttaa ehdokkaiksi asettuvia!

Kuvaamme kaikki ehdokkaat ja julkaisemme kotisivuilla ja somessa ehdokkaiden ehdokaskortit ehdokkaiden niin halutessa.
Vaalikone on jokaisen ehdokkaan täytettävissä.

Thu Aug 25 10:08:22 EEST 2022