Ystävyyden suurlähettiläs vieraili Puurtilan seurakuntakodilla

Mies ja pyörä.

Ystävyyden suurlähettiläs Petri jatkoi matkaansa kohti Heinävettä polkupyörällä.

Puurtilan seurakuntakodilla Tuike ry:n, kehitysvammaisten edunvalvonta- ja virkistysyhdistyksen, leirillä 26.-27.8.2022 vieraili ystävyyden suurlähettiläs Petri Virolainen. Petri on autistinen. Hänen omat kokemuksensa kouluajoilta ovat raskaat. Petriä kiusattiin koulussa ja hänellä ei ollut ystäviä. Käännekohta tuli vuonna 2005, kun Keravan vammaispalvelu myönsi hänelle kolmipyöräisen pyörän. Petrin maailma muuttui – hän pääsi pyöräilemään kehitysvammaisten kerhoon. Siellä hän sai ensimmäisen ystävän. Siitä alkoi myös Petrin ura Ystävyyden suurlähettiläänä.

Nykyään Petri vierailee polkupyörällä possuklaaninsa kera kehitysvammaisten asumisyksiköissä ja leireillä ympäri Suomea. Possuklaanin jokaisella jäsenellä on oma tehtävänsä. Esimerkiksi Aslak possu vastaa Petrin esitysten tekniikasta ja Ville Villikarju on possu, joka torahampaansa teroittaa, jos vammaisten oikeuksia poljetaan.

Pehmolelupossuja.
Petrin possuklaaniin kuuluu monta possua.

Petri kertoi osana esitystään, että possuklaani tykkää olla tien päällä. Kaukaisin paikka, jossa hän on possujensa kanssa käynyt, on Nepal. Siellä Petri ja possut pääsivät osallistumaan konferenssiin. Kaikki Petrin reitit suunnitellaan tarkasti ja Varkaudesta matka jatkuu pyörällä Leväniemen toimintakeskukseen Heinävedelle.

Petri esittelee possuklaaninsa jäsenet.

– Kyllä minä joskus kuljen myös bussilla tai junalla, Petri mainitsee esityksensä lomassa.

Petrillä on käytössä kolmas pyörä. Edellisellä Helkamalla hän polki yli 200 000 kilometriä ennen kuin pyörä hajosi. Nykyinen pyörä on sähköistetty Tuplapotku Romea ja Petrin mukaan sillä kelpaa ajella.

Petrin esitys päättyi virteen 511 Tie valmis on.

– On aika monta tietä valmiina minulle ja Possuklaanille, Petri lopettaa.

Leirillä mukana oli myös diakoniatyöntekijä Minna Väänänen. Osallistujia kokonaisuudessaan oli reilu 40 henkeä.

2022-08-29 11:17:00.0