Uusi nimikkolähetti Sara Latvus

Sara Latvus.jpg

Uusi nimikkolähettimme Sara Latvus

Nainen saamassa rokotetta.
Kambodzassa koronapandemia on rauhoittunut ja matkustusrajoitukset helpottaneet, mutta tilanne on yhä arvaamaton, joten Latvuskin kävi alku töikseen rokotuksessa. Taustalla näkyvät Kambodzan kuningasparin kuvat ovat esillä melkein jokaisessa tilassa.

–Suomen lähetysseuran lähettimme Pasi Pitkänen saapui takaisin kotimaahan Kambodžasta. Etsimme uutta nimikkolähettiä ja lähetysseuran avulla Sara Latvus löytyi varsin helposti. Minusta tuntui luonnolliselta, että valitsimme lähetin, joka menee samaan kohteeseen, jossa edellinen lähettimme oli työskennellyt, seurakunnan lähetystyöstä ja kansainvälisestä vastuusta vastaava Tuija Mäiseli kertoo.

–Asun Kambodzan pääkaupungissa Phnom Penhissa ja työni sijoittuu Kambodzaan sekä Laosiin. Kambodzassa on juuri päättymässä usean kuukauden pituinen sadekausi ja samalla ilman pitäisi hieman viiletä. Viileämpi ilma on toki +25 astetta! Olen tutustunut Lähetysseuraan ensimmäisen kerran lapsena, kun muutimme perheeni kanssa Hong Kongiin. On siis tuntunut todella luontevalta tulla Lähetysseuralle töihin ja päästä antamaan osaamiseni paikallisten järjestöjen ja kirkon käyttöön, Latvus kertoo.

Näkymä Kambodzan pääkaupunkiin.
Lähetysseuran toimistolta näkyy kuinka Phnom Penh kasvaa ja kehittyy kovaa kyytiä. Uusia ja entistä korkeampia taloja rakennetaan pääkaupunkiin.

Kambodžan köyhimmillä alueilla suurin osa alueen väestöstä kuuluu alkuperäiskansoihin, joiden yhteiskunnallinen asema on hyvin heikko. Tilannetta ylläpitää olematon luku- ja kirjoitustaito. Kambodžan koulutusjärjestelmä syrjii alkuperäiskansojen lapsia, sillä suurin osa heistä ei ymmärrä virallista khemerin kieltä, jolla opetus järjestetään. Myöskin vammaiset ihmiset ovat edelleen monesti sivussa erilaisista koulutus- ja työmahdollisuuksista ja se johtaa edelleen köyhyyden kierteeseen. Kambodža on sitoutunut vammaisten lasten ja nuorten kouluttamiseen, mutta toteutuksessa on vielä kehitettävää. Suomen Lähetysseura tukee vammaisten lasten ja nuorten pääsyä koulutukseen ja tietoisuutta vammaisten ihmisten oikeuksista.

–Tehtäväni on siis tukea ja auttaa projektihallinnossa kaikkia kumppaneitamme monin eri tavoin kouluttaen ja keskustellen tulevaisuuden haaveista. Työssäni keskeistä on tukea Lähetysseuran kumppaneita, jotka ovat paikallinen luterilainen kirkko sekä paikallisia kansalaisjärjestöjä eri aloilta. Tuen näitä kumppanijärjestöjä ja -kirkkoa erityisesti yhteisten hankkeidemme hallinnollisissa kysymyksissä. Mietimme kumppaneiden kanssa esimerkiksi, kuinka heidän työnsä olisi kestävää ja pitkäjänteistä tai kuinka he voisivat kehittää nykyistä työtään entistä saavutettavammaksi naisille, lapsille ja vammaisille henkilöille, Latvus selventää työtään.

Ihmisiä parvekkeella rivissä.
-Saimme vieraita, kun Suomesta teemapäällikkö Pauliina Parhiala sekä aluejohtaja Olli Pitkänen olivat Phnom Penhissa tapaamassa kumppaneitamme. Kuvassa myös Mari Kähäri, Tero ja Pia Ruotsala sekä perheneuvojakoulutukseen osallistuvat kambodzalaiset, Latvus kertoo.

Latvuksen työtä seurakunta tukee 8 000 eurolla vuodessa.

–Olen todella kiitollinen, kun minulla on tukijoita, vaikka koen, etten ole sitä työlläni ansainnut. Varkautelaiset ovatkin olleet ensimmäiset tukijana ja matkaan saattajani. Tuntuu erityiseltä, että minua muistetaan, työni puolesta rukoillaan ja, että työstäni ollaan kiinnostuneita, Latvus iloitsee.

–Saran kanssa yhteistyö lähti käyntiin jo ennen hänen lähtöään, Teams-yhteyden kautta pääsimme tutustumaan häneen. Muutamille seurakuntamme lähetysaktiiveille Saran perhe olikin tuttu, koska Saran vanhemmat ovat aikoinaan olleet tekemässä lähetystyötä. Tämänkin takia ajattelen, että Sara oli hyvä valinta seurakuntamme lähetiksi, Mäiseli summaa.

Tuktuk vihanneslastissa.
Tuktuk, yleinen kulkuneuvo Kambodzassa, oli kuvanottohetkellä poikkeuksellisesti vihanneskuljetuksessa.

2022-10-27 13:16:00.0