Varkauden seurakunnan 90-vuotista taivalta ja kirkon diakoniatyön 150-vuotisjuhlaa vietettiin pääkirkossa

Kirkko kihisi jännitystä 9.10.2022 ennen suuren juhlamessun alkua, kun sakastissa kokoontuivat kaikki messun toimittajat. Tuskin koskaan on jumalanpalvelusta ollut yhdessä rakentamassa näin kirjava joukko seurakunnan työntekijöitä diakoneista pappeihin ja hautausmaatyöntekijöistä toimistosihteereihin.

Raamatun tekstejä lukemassa olivat toimistosihteerit seurakuntavirastolta. Esirukouksesta vastasi kasvatuksen väki seurakunnasta yhdessä Emma Miettisen (10) kanssa. Kolehdinkannosta ja virsikirjojen jaossa mukana oli hautatoimen väki.

Kellon lyötyä kymmenen kirkonkellojen kumu lakkasi. Urut soivat ja Soi kiitos, soi kajahti ilmoille Seurakuntakuoron sekä kanttori Tapani Majurin laulamana. Koko juhlajumalan palvelus oli musiikillisesti rikas. sillä poikkeuksellisesti mukana olivat kaikki seurakuntamme kanttorit sekä muita muusikoita. Urkujen lisäksi ääneen pääsivät niin sello, klarinetti kuin trumpettikin pianoa unohtamatta.

Sellisti, klarinetisti ja pianisti sekä taustalla väkeä.
Sauli Rissanen, Tatu Ruoho ja Helmi Järvenpää olivat musisoimassa juhlamessussa. Taustalla kolehdinkantajia.

Eipä uskonut Sarsa, Piippo tai ehkä moni muukaan lopulta Varkauden seurakuntaa palvellut työntekijä täällä saavansa toimia ja työskennellä.

Kirkkoherra Jarkko Piippo pohti saarnassaan Varkauden seurakunnan ensimmäisen kirkkoherran Kustaa Sarsan ja itsensä välisiä pieniä yhteneväisyyksiä. Piippo nosti esille myös kirkon diakonian 150 vuotisjuhlavuoden kertoessaan, että diakonista työtä on riittänyt Sarsan ajoista asti seurakunnassa.

–Jumala liikuttaa myös meitä, Pyhä henki saa näkemään ja pysähtymään, jäämään rinnalle, kertomaan hyvän ja ihmisiä rakastavan Jumalan tahdosta, ei pelkästään sanoin vaan myös teoin hän päätti saarnansa lohdullisesti.

Kappalainen Niina Pehkonen oli valinnut ehtoollisrukoukseksi vanhan kirkkokäsikirjan mukaiset sanat, joita on käytetty myös 90-vuotta sitten vasta perustetussa Varkauden seurakunnassa. Ehtoollista jakoivat papit yhdessä diakonien kanssa sekä alttarilta että lattiatasosta. Messun lopuksi Puurtilan seurakuntakodin emännät kutsuivat kaikki syömään lihattoman lokakuun mukaisesti kasviskeittoa seurakuntasalin puolelle kirkossa lauletun ruokavirren jälkeen.

Ehtoollisen jakajat alttarilla.
Ehtoollisen aloitus tuntui erityisen juhlavalta,kun ehtoollisen jakajia oli enemmän kuin tavallisena pyhänä.

Juhlan ohjelma osuuden aloitti muutamien seurakunnan työntekijöiden Käsien Teologiaa –lauluesitys. Laulun oli säveltänyt ja sanoittanut Pekka Simojoki Diakoniatyön 150 –juhlavuoden kunniaksi. Juhlassa muistettiin koronavuosien alla eläkkeelle jäänyttä Kangaslammin kappalaista Kari Iivarista sekä vastavalittuja uusia seurakunnan työntekijöitä hallintojohtaja Tiina Suomalaista ja kanttori Sauli Rissasta. Yllätyksenä diakoniatyössä työskentelevät kukitetiin diakoniatyön juhlavuoden varjolla. Myös Piispa Jari Jolkkosen kirjallisessa tervehdyksessä muistettiin erityisesti diakoniatyössä työskenteleviä.

Diakoneja rivissä.
Seurakuntapalvelujen johtokunnan puheenjohtaja Johanna Lamberg,  kirkkovaltuuston puheenjohtaja Heikki Alanen ja kirkkoherra Jarkko Piippo ojensivat yllätyskukat diakoniatyötä tekeville.

–Diakoniatyö totuttaa palvelevaa rakkautta. Se luo ympärillemme turvallista kulttuuria ja myötätuntoista yhteiskuntaa. Siksi diakonian virassa palvelevat diakonit ja diakonissat ansaitsevat meidän kiitollisuutemme, arvostuksemme, tukemme ja rakkautemme, Jolkkonen kirjoitti.

Yhteinen juhla päättyi kasvatustyönjohtava viranhaltija Tiina Taavitsaisen johdattamaan Rakkauden pieniä siemeniä –selkäänpiirtotehtävään ja tietenkin täytekakkukahveihin.

Ihmisiä kahvipöydissä.
Juhlaväkeä oli niin paljon, että seurakuntasaliin jouduttiin kantamaan lisää tuoleja.

2022-10-27 14:09:00.0