Vapaaehtoiset arkunkantajat auttavat

Miehiä rivissä.
Arvo Jyrkinen, Yrjö Suhonen, Jari Ikonen, Hannu Ruhanen, Esko Räntilä, Olli Hautalampi ja Esa Rosvall toimivat tärkeässä tehtävässä vapaaehtoisina.

Puurtilan seurakuntakodilla kokoontui iloinen porukka vapaaehtoisia arkunkantajia, suntiot Tarja Hänninen ja Hekki Pekkarinen, ylivahtimestari Susanna Keinänen sekä toimistosihteeri Jonna Tuovinen. Arkunkantajia paikalle pääsi seitsemän.

-Tämä on tämä meidän ydin joukko, mutta muutamia muitakin on silloin tällöin arkkua kantamassa, arkunkantaja Yrjö Suhonen kertoo.

Vuosien varrella hautajaisten saattoväet ovat pienentyneet ja joka kuukausi sattuu hautajaisia, joissa arkunkantajia ei omaisten joukosta löydy. Silloin tällöin kohdalle sattuu myös hautajaisia, joihin ei osallistu omaisia lainkaan. Vuosi sitten marraskuussa seurakunnan Kotiviesti-lehdessä etsittiin uusia arkunkantajia muuttuneeseen tilanteeseen.

-Arkunkantaminen on surullinen tilaisuus. Mutta siitä tulee hyvä mieli, kun pystyy olemaan avuksi, arkunkantaja Jari Ikonen miettii. Toiset arkunkantajat ovat yhtä mieltä.

Suntiot ovat olleet kiitollisia ja erittäin mielissään, että tämmöinen erityistehtävä on järjestynyt seurakunnan vapaaehtoisille.

-Tuntuu turvallisesta olla mukana arkun lasketuessa hautaan, kun luotettavat vapaaehtoiset ovat mukana, suntio Tarja Hänninen selventää.

Toimistosihteeri Jonna Tuovinen kertoo, että vapaaehtoisia arkunkantajia voisi olla enemmänkin.

-Arkunkannot tulevat usein rypäissä. Välillä voi olla hiljaista ja sitten johonkin viikkoon voi tarvita neljäänkin tilaisuuteen kantajia, hän kertoo.

Arkunkantaminen on vapaaehtoista työtä ja siitä ei makseta palkkaa.

-Jos maksettaisiin, en ehkä olisi mukana, arkunkantaja Yrjö Suhonen tuumii.

Arkunkantaja Esko Räntilä taasen mainitsee, että tässä hommassa laulutaito saa harjoitusta ja pääsee kuulemaan, mitä erilaisimpia musiikkeja.

-Tässä porukassa on hyvä yhteishenki. Tervetuloa rohkeasti mukaan, kaikki kannustavat.

Jos kiinnostuit tehtävästä, ilmoittaudu toimistosihteeri Jonna Tuoviselle numeroon 040 702 7748 tai sähköpostitse jonna.tuovinen@evl.fi

2022-11-09 08:26:00.0