Diakoniatyöntekijöiden Matilda-päivä

Nainen etualalla ja taka-alalla kaksi naista halaamassa.
Diakoniatyöntekijä Petra Mykra ilahtui piispan lähettämästä kiitoskortista.

Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli kutsui Rautalammin rovastikunnan diakoniatyöntekijät Matilda-päivään Varkauden pääkirkkoon 10.11.2022 juhlimaan diakonian virkatyötä.

Päivä alkoi kaikille avoimella viikkomessulla ja kirkkokahveilla, joihin osallistui piskuinen joukko väkeä. Kirkkoherra Jarkko Piippo saarnasi Matteuksen evankeliumin luvusta 25, jossa Jeesus puhuu näin:

»Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’ Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’»

Evankeliumin kohtia ja Piipon saarna oli hyvin puhutteleva. Piippo kehotti diakoniatyötätekeviä ja meitä kaikkia suuntaamaan katseemme eteenpäin.

–Epävarmuus leviää maailmassa, myös Varkaudessa. Inflaatio, energiakriisi, korkotason kasvu ja brutaali sota Ukrainassa tulevat tuomaan taloudellista epävarmuutta, toivottomuutta ja näköalattomuutta, hän vakavasti pohdiskeli.

Seurakuntien diakonia on Piipon mukaan tärkeässä paikassa, sillä siellä kohdataan ihminen kokonaisuutena, häntä kuunnellaan ja hänen hätänsä otetaan todesta. Apua on saatavilla. Saarnansa lopuksi Piippo haastoi kuulijoita kysymällä, näemmekö me jokaisessa kärsivässä ihmisessä kärsivän Kristuksen kasvot?

Itse Matilda-juhlassa hiippakuntasihteeri Elina Ingman toi piispan terveiset kiitoskortin ja Palestiinassa valmistetun ristin kera diakoniatyöntekijöille. Viesti myös piispalta oli selkeä, diakonia työ on erittäin tärkeää työtä.

Ihmisiä pöydän ääressä.
Diakoniatyöntekijät ja kirkkoherra Jarkko Piippo kokoontuivat samaan pöytää Matilda-päivässä.

Diakonian neuvottelukunnan puheenjohtaja Sirkka Jakonen alusti Ammatillisesta diakoniyöstä soteyhteistyössä diakoniatyöntekijöille alkuvuodesta tehden kyselyn pohjalta.

Jakosen alustuksesta kävi ilmi, että moni asia yhteistyössä on hyvin. Mutta kehittämisen kohteitakin on. Yhtenä mielenkiintoisena pointtina kyselystä tuli ilmi, että diakoniatyön kumppanuudella paikataan julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon riittämättömiä resursseja ja joustamattomia kriteereitä. Toivomuksena nousi esille, että diakoniatyöntekijät ja sote-työntekijät toivovat molemmat yhteiskunnallista arvokeskustelua huono-osaisuuden juurisyistä. Diakoniatyö on usein viimesijainen auttajataho, kun muut ovet ovat sulkeutuneet. Diakonialla on arvokasta ensikäden tietoa huono-osaisuudesta ja sen ilmenemismuodoista.

–Diakonian juhlapäivä on aina silloin, kun ihminen kohdataan ja hän kokee tulleensa nähdyksi ja kuulluksi, Jakonen summasi lopuksi.

” Särkynyt etsii elämäntiellä rinnalla kulkijaa ja eksynyt löytää kotinsa sieltä, missä joku rakastaa –
Se on sydänten kieltä ja käsien teologiaa.”
Pekka Simojoki

2022-11-11 12:40:00.0