Seurakunta sai taidelahjoituksen

Kaksi ihmistä katsoo taulua.
Kirkkoherra Jarkko Piippo ja lahjoittaja Eeva-Liisa Thil ihailivat Segerstrålen litografiaa.

Seurakunta sai taidelahjoituksen Lennart Segerstrålen, pääkirkon freskon tekijän, litografiateoksen vuodelta 1959 Eeva-Liisa Thililtä, jolle lyijykynäteos oli kulkeutunut monen mutkan kautta.

-Sisarellani oli vanhojen tavaroiden kauppa pääkaupunki seudulla ja kerran eräs vanhus saapui myymään teosta. Sisarestani se oli hieno teos ja hän osti sen. Sitten se päätyi minulle, Thil kertoo.

Thilin toivomuksena lahjoitusta annettaessa oli, että mahdollisimman moni seurakuntalainen voisi nauttia teoksen kauneudesta. Vs. hallintojohtaja Tiina Suomalainen ja kirkkoherra Jarkko Piippo olivat oikein ilahtuneita lahjoituksesta ja ottivat sen mielellään vastaan seurakuntalaisten iloksi.

-Mahdollisia taulun sijoituspaikkoja voisivat olla seurakuntavirasto tai Könönpellon seurakuntakeskus, Piippo mietti.

Könönpellon seurakuntakeskuksella onkin jo valmiiksi Segerstrålen vedoksia pääkirkon freskon yksityiskohdista. Oli sijoituspaikka, mikä tahansa kunnianarvoisa tauluvanhus saa varmasti arvoisensa kodin.

Onko sinulla tietoa teoksesta? Ota yhteyttä seurakunnan vs. tiedottajaan Karoliina Mustoseen, 040 512 6207, karoliina.mustonen@evl.fi.

2022-11-16 11:13:00.0