Kehitysvammaisten joulujuhlassa riitti riemua

Torstai iltana 8.12. pääkirkon seurakuntasali täyttyi joulujuhlavieraista, kun siellä vietettiin kehitysvammaisten joulujuhlaa. Juhlaan saapui yli 90 juhlavierasta. Diakoniatyöntekijä Minna Väänänen toivotti kaikki tervetulleeksi lukemalla kauniin joulurunon:

Joulu tulla jollottaa joulupuuron porinassa, hyvän mielen hyrinässä, piparkakku kainalossa, kahvipannu kantapäässä, valon liekki pimeässä, enkelsiiven havinassa, jouluoljet himmelissä, ajatukset ystävissä.

Ohjelma oli rakennettu monipuoliseksi. Aivan aluksi Latuklubilaiset olivat valmistaeet joulunäytelmän, jossa päästiin vierailemaan joulupukin lelupajaan. Lelupajan tontut olivat täydessä työn touhussa, mutta yksi tontuista,  tonttu Unelias, seuratessaan unissakävellen herkkujen tuoksua rikkois uuden leluntekokoneen. Tontuille tulikin vastaa pulma, miten lelut nyt tehdään. Onneksi tontut muistivat, että ennen vanhaan lelut tehtiin itse ja joulupukin johdolla leluja ryhdyttiin valmistamaan reippaaseen tahtiin. Lopulta tonttu Uneliaskin heräsi ja osasi korjata rikkomansa lelukoneen.

Joulunäytelmä.
Onneksi Latuklubilaisten joulunäytelmässä kaikki päättyi lopulta hyvin.

Tilaisuudessa päästiin myös nauttimaan Mika Joukasen ja Sauli Rissasen musiikkiesityksestä. Tunnelmallinen joululaulu Sydämeeni joulun teen sai myös juhlavieraat yhtymään lauluun mukaan. Kiitos Mikalle ja Saulille kauniista joulumusiikista. Näytelmän ja musiikkiesityksen jälkeen nälkä alkoi jo kurnia vatsassa ja Puurtilan emännät olivat yhdessä vapaaehtoisten kanssa keittäneet valtavan kattilallisen riisipuuroa rusinasoppineen.

Ihmisiä syömässä puuroa.
Riisipuuro ja rusinasoppa maistui juhlavieraille.​​

Kehitysvammaistyön pappi Rauni Tarvosen johdolla juhlaväki hiljentyi syönnin jälkeen jouluhartauteen, jossa tietenkin laulettiin joululauluja sekä kuultiin jouluevankeliumi. Diakoniatyöntekijä Minna Väänänen kiersi juhlaväen keskuudessä vanha jouluaiheinen opetustaulu sylissään. Taulussa Jeesus-vauva nukkui seimessä Maria, Joosef, eläimet, enkelit, paimenet ja tietäjät ympärillään.

-Mikä toi paimenet ja tietäjät Jeesuksen luo? Rauni kysyi.

Vastaus kuului saman tien: Enkeli ja tähti!

-Enkeli ja tähti muistuttavat meille, että saamme jouluna juhlia Jeesuksen syntymäpäivää, Rauni kertoi.

Kaksi ihmistä alttarin luona.
Rauni Tarvonen piti jouluhartauden.

Yhteislaulun ja torttukahvien jälkeen paikalle saapui punanuttuinen vieras Korvatunturilta. Periteisen tapaan joulupukille laulettiin Joulupukki, joulupukki -laulu. Pukki ei saapunut tyhjin käsin vaan kaikki saivat häneltä pienen makoisan muistamisen kotiin lähtiessä.

Joulupukki.
Kiitos, kiitos, kiltit lapset,
kirkassilmät, silkohapset.
Terve teille, pienokaiset,
leikkiväiset, laulavaiset!

-Hyvää joulua kaikille, diakoniatyöntekijä Minna Väänänen toivotti lopuksi.

2022-12-09 08:51:25.0