Veteraanien joulujuhlassa kuultiin runoja

Juhlavieraita pöydässä.
Varkauden pääkirkon seurakuntasali täyttyi Veteraanien joulujuhlan vieraista.

Maanantaina 12.12.2022 Varkauden Pääkirkon seurakuntasalin täytti puheensorina, kun Veteraanien joulujuhlan väki kokoontui perinteikkääseen tilaisuuteen. Juhla alkoi yhteislaululla, Maa on niin kaunis, johon kanttori Mari Marjokorpi soitti sieluun asti sujahtavan alkusoiton.

Mies pitämässä puhetta.
Matti Jaatinen toivotti vieraat tervetulleeksi.

-Kunnioitetut sotaveteraanit, naiset ja herrat tervetuloa joulujuhlaan, aloitti Matti Jaatinen tervetulopuheensa.

Hän muistutti, että perinteisesti Veteraanien joulujuhla sattuu lähelle itsenäisyyspäivää.

-Tänä vuonna itsenäisyyspäivän alla veteraaneille järjestetty oma tilaisuus antoi presidenttiparille enemmän aikaa veteraanien kanssa seurusteluun. Linnan juhlat olivat juhlava tilaisuus. Itsenäisyys on iloinen asia, mutta se ei ole itsestäänselvyys, hän summasi ja toivotti kaikille hyvää joulujuhlaa.

Kaikkien yllätykseksi Veijo Glumerus palkittiin Sotaveteraaniliiton kultaisella ansioristilla veteraanien puolesta tehdystä pitkäjänteisen työstä.

-Sinä olet tämän ansainnut, Jaatinen sanoi ojentaessaan huomionosoitusta.

Kolme ihmistä juhlavieraiden edessä.
Veijo Glumerus palkittiin Kultaisella ansioristillä veteraanien hyväksi tehdystä pitkäjänteisestä työstä.

Varkauden Seniorilaulajat esittivät musiikillisen jouluevankeliumin, jossa evankeliumiteksti liittyi muun muassa Jouluyö, juhlayö -kappaleeseen. Kiitos hartaasta ja upeasta esityksestä.

Varkauden seniorilaulajat.
Jouluyö, juhlayö kaikui komeasti Seniorilaulajien laulamana.

Kirkkoherra Jarkko Piippo jatkoi evankeliumin jälkeen Jaatisen kanssa samankaltaisilla ajatuksilla.

-Oma isovanhempani on ollut ase kädessä puolustamassa isänmaatamme, siksi me juhlimme arvokkaasti, hartaasti ja myös kristillisesti itsenäisyyttämme. Emme saa unohtaa, mitä veteraanien sukupuolvi ja jälleenrakentamisen sukupolvi on tehnyt puolestamme, hän sanoi.

Puheensa lopuksi Piippo palasi evankeliumin sanoihin: Älkää pelätkö. Teille on syntynyt Vapahtaja!

-Nämä enkelin sanat kuuluvat meistä jokaiselle. Sinä saat ottaa nämä sanat vastaan oman elämäsi keskellä, maailman tilanteen keskellä ja luottaa, että meille on syntynyt Vapahtaja, hän päätti puheensa.

Kirkkoherra Jarkko Piippo.
-Pappina minulla on ollut etuoikeus tavata veteraana ja kuulla heidän tarinoitaan, Piippo sanoi puheessaan.

Vielä ennen Varkauden seniorilaulajien laulamaa ruokakutsua ja yhteistä jouluateriaa Viljo Savolainen esiintyi yhdessä kanttori Mari Marjokorven kanssa. Savolainen lauloi ranskalaista alkuperää olevan tutun joululaulun Oi jouluyö sekä Zacharias Topeliuksen kirjoittaman ja Jean Sibeliuksen sanoittaman joululalun En etsi valtaa loistoa.

Jouupöytä.
Puurtilan emäntien laittaman joulupöydän herkut maistuivat kaikille.

Vatsat pullollaan joulupöydän antimista hiljennyttiin kuuntelemaan Rudolf Kallaksen sotavammasairaalassa kirjoittamia runoja Veikko Sinisalon lausumana äänitteeltä. Runot olivat erittäin koskettavia. Sanojen ja värssyjen soljuessa kiitollisuus kohosi mieleen ja sydämeen. Lopulta tilaisuudessa päästiin laulamaan tuttuja joululaluja yhdessä klarinetin auttaessa laulua. Laulujen perästä nautittiin herkulliset torttukahvit ja tilaisuus päättyi yhdessä laulettuun Veteraanin iltahuutoon.

2022-12-12 15:13:00.0