Kiinanlähetys 120-vuotta kiitosjuhla

Viime sunnuntaina 15.1.2023 pääkirkon messun yhteydessä vietettiin Kiinan lähetys 120-vuotta –kiitosjuhlaa. Messussa liturgina toimi tietenkin lähetyksen pappi Risto Huotari, saarnaajan taasen itseoikeutetusti Kiinassa pitkään lähetystyötä tehnyt Kari Iivarinen, kirkkoherra Jarkko Piippo johdatti juhlaväen esirukoukseen ja monet lähetystyön vapaaehtoiset toimivat erilaissa vastuu tehtävissä.

Pappi saarnatuolissa.
Kari Iivarinen saarnasi Johanneksen evankeliumin luvusta 4, jossa Jeesus tapaa samarialaisen naisen Sykarin kaivolla.

Iivarisen saarna johdatti kuulijoiden ajatukset vuoteen 1902, jolloin ensimmäiset lähetystyöntekijät saapuivat Li-jokilaaksoon aikana, jolloin sekä Kiinassa että Suomessa vallitsivat levottomat olot.

-Ilman aitoa toista arvostavaa arkielämän kohtaamista, evankeliumi ei mene eteenpäin. Ilman aitoa arkielämässä olemista, lähetystyö on vain teoreettista puhetta. Jeesus antaa meille kunnioittavan kohtaamisen esimerkin tavatessaan naisen Sykarin kaivolla, Iivarinen muistutti.

Kolme naista täytekakun takana.
Täytekakku oli koristeltu kiinalaisella rakkauden karakteerimerkillä. Takana lähetyksen vapaaehtoisia.

Messun jälkeen seurakuntasalin puolella nautittiin täytekakkukahvit, jonka jälkeen laulettiin yhdessä Oi ihmeellistä armoa ja yllätykseksi kanttori Sauli Rissanen lauloi yhden säkeistön mandariinikiinaksi. Kari ja Pirkko Iivarinen jatkoivat tilaisuuta mielenkiintoisen ”luennon” Kiinan lähetyksestä, jossa he esittelivät muun muassa kiinalaisten vähemmistökansojen vaatetusta ja kertoivat kiinalaisten kristittyjen elämästä.

–Maailman suurin Raamattupaino on Kiinassa, Iivariset kertoivat.

Mies ja nainen pöydän takana.
Kari ja Pirkko Iivarinen esielevät Miao-kansan vaatteita.

Tilaisuus päättyi Kari Iivarisen luettua kantoninkiinaksi pienoisevankeliumin.

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

2023-01-16 10:00:00.0