Kauneimmat Joululaulut kaksinkertaisti keräystuloksensa

Suomalaiset palasivat ennen joulua kirkkoihin laulamaan ja lahjoittivat heikossa asemassa eläville maailman lapsille lähes 870 000 euroa.

-Kauneimpien joululaulujen perinne on vahva, ja suuret kävijämäärät kertovat siitä, että suomalaiset löysivät koronan jälkeen taas yhteislaulun ilon. Seurakunnissa nähdään avun tarve, ja kolehteja on kerätty niin perinteisesti kuin MobilePaylla ja tekstiviestein. Kaikkiin näihin lahjoittamisen tapoihin on tänä vuonna tartuttu, sanoo seurakuntayhteyksien ja varainhankinnan johtaja Karoliina Nivari Suomen Lähetysseurasta.

Juhlavuosi ja koronatilanteen helpottumisen myötä lisääntyneet laulutilaisuudet näkyivät keräystuloksessa, joka oli lähes tuplasti enemmän kuin edellisvuonna, 870 000 euroa. Valtaosa Kauneimmat Joululaulut -kampanjan tuloksesta on perinteisesti koostunut kolehdeista, joita on kerätty seurakuntien järjestämissä yhteislaulutilaisuuksissa, mutta suoraan yksityislahjoittajilta kerätty osuus on noussut tasaisesti viime vuosina. Vaikka keräyksen kokonaispotti lähes tuplaantuikin edellisvuoteen verrattuna, ei keräyksen tuotto kuitenkaan vielä palautunut koronaa edeltäneelle ajalle.

-On ilo huomata, että vaikka inflaation ja sähkön kallistumisen takia oma talous huoletti monia suomalaisia, he halusivat silti muistaa ja auttaa näin runsaasti myös maailman heikoimmassa asemassa olevia lapsia. Turvata heidän koulunkäyntiään, tarjota puhdasta vettä, ruokaa ja tukea kriisien keskellä. Oli myös hienoa, että koronavuosien jälkeen ihmiset löysivät takaisin kirkkoihin laulamaan ja että Kauneimmat Joululaulut ovat edelleen merkityksellinen ja tärkeä tapahtuma ihmisille, sanoo varainhankinnan päällikkö Hanna Kalanne.

Juhlavuosi toi kampanjaan uutta valoa ja eloa

Kampanjan 50 vuoden mittaista taivalta juhlittiin näyttävästi jo syksystä lähtien, jolloin lanseerattiin Usko, toivo, rakkaus -heijastin. Ensimmäinen erä myytiin nopeasti loppuun, ja yhteensä heijastimia myytiin tuhansia.

-Design-heijastimen suosio yllätti meidät. Monet seurakunnat haluavat nyt kiittää vapaaehtoisiaan ja löytää uusia suosikkeja myyjäisiin ja kouluun lähtijöille, Nivari kertoo. Heijastimien myynti jatkuu jälleen ensi syksynä, jolloin ne tuovat lisää valoa ja turvaa niin pimeyteen kuin maailman lapsille.

Juhlavuoden ponnistuksiin lukeutui myös uuden Kauneimmat joululaulut soi -kappaleen julkaiseminen. Uusi joululaulu on monista klassikkokappeleista tunnetun Esa Niemisen ja Niklas Rosströmin säveltämä ja Sinikka Svärdin sanoittama.  Tulokas otettiin hyvin vastaan, ja kappale pääsi jo soimaan muun muassa Radio Suomen taajuuksille. Juhlavuoden kunniaksi julkaistiin niin ikään uusi saamenkielinen Kauneimmat Joululaulut -lauluvihko.

Juhlavuoden ehdoton huipentuma oli TV 1:ssä esitetty Kauneimmat Joululaulut 50 vuotta -juhlakonsertti, jossa esiintyi joukko kotimaisia eturivin artisteja. Konsertin TV1:n ja Areenan katselukertojen summa oli lähes 860 000 kertaa.

-Haluan kiittää lämpimästi kaikkia seurakunnissa tilaisuuksia järjestäneitä työntekijöitä ja vapaaehtoisia. Hengellisen joululauluperinteen siirtyminen sukupolvelta toiselle on entistä enemmän seurakuntien ja Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksien varassa. On tärkeää, että jatkossakin tarjoamme näitä tilaisuuksia kaikille, vauvasta vaariin, Kalanne toteaa.

Suomen Lähetysseura tukee keräysvaroilla heikoimmassa asemassa olevia lapsia yli 20 maassa. Varoilla parannetaan muun muassa lasten ja äitien terveyttä, autetaan perheitä saamaan parempaa ravintoa ja puhdasta vettä sekä kehittämään toimeentulomahdollisuuksia. Lähetysseura tukee myös erityisesti vammaisten ja vähemmistöihin kuuluvien lasten koulutusta sekä oikeuksien toteutumista. Vuoden 2022 kampanjan suojelija oli tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Lisätiedot: Hanna Kalanne, varainhankinnan päällikkö, +358 040 6871 013, hanna.kalanne@suomenlahetysseura.fi

Wed Feb 22 15:21:04 EET 2023