Musiikillinen matka Getsemanen puutarhaan

Kuoro kirkon portailla.
Varkauden seurakuntakuoro ja lauluryhmä Sävel ovat harjoitelleet ahkerasti pienoispassiota kanttori Tapani Majurin johdolla.

Hiljaisella viikolla pysähdytään monissa kirkkohetkissä ja jumalanpalveluksissa Jeesuksen kärsimystiestä kertovien Raamatun tekstien äärelle. Maanantai-iltana 3.4.2023 klo 18 Kuoppakankaan seurakuntakeskuksella Jeesuksen maanpäällisen elämän viimeisiä vaiheita lähestytään musiikin keinoin kun iltakirkossa esitetään Getsemanen puutarhassa –pienoispassio. Kuulija saa hiljentyä kulkemaan Jeesuksen ja opetuslasten mukana musiikillisen matkan puutarhan lehvien suojasta Pilatuksen eteen seuraamaan Jeesuksen tuomitsemista.

Getsemanen puutarhassa –pienoispassion on säveltänyt Miia Ratilainen ja teos on valmistunut vuonna 2016 maisteriopintojen lopputyönä. Samana keväänä teos esitettiin ensimmäisen kerran Varkaudessa. Se on esitetty Varkaudessa myös vuosina 2018 ja 2019.

Ratilainen kertoo pienoispassion saatesanoissa, että teos sopiikin parhaiten palmusunnuntain ja kiirastorstain väliin.

-Toivon, että teoksen kautta hiljaisen viikon tapahtumat voisivat tulla lähelle kuulijaa ja että se tummasta sävystään huolimatta toisi toivoa ristinuhrin valosta, Ratilainen toteaa saatesanojen lopuksi.

Pienoispassio etenee tuttujen paastonajan virsien ja evankeliumin kertomusta eteenpäin kuljettavien sävellysten vuorotteluna. Virret on sovitettu osin kuorolle ja osin koko seurakunnan laulettaviksi. Teoksessa esiintyy kuorojen lisäksi urut ja sello sekä laulusolisteja. Teos on toteutettu usean seurakunnan yhteistyönä ja mukana ovat Leppävirran ja Pieksämäen kirkkokuorot, Varkauden seurakuntakuoro ja Lauluryhmä Sävel. Sellistiksi on lupautunut Hannu Kolehmainen ja urkuriksi Leppävirran kanttori Satu Rissanen. Jeesuksen osat laulaa baritoni Valtteri Tuomikoski ja Pietarille antaa äänensä Tapani Majuri. Pilatuksena, Pilatuksen vaimona ja Juudaksena laulavat Ilkka Kanniainen, Sanna Nissinen ja Timo Makkonen.

Teos lähtee liikkeelle virrellä, joka kertoo kirkastusvuoren kokemusten jääneen taakse ja matkan alkaneen kohti Golgataa. Getsemanen puutarhassa kuullaan Jeesuksen ennustavan opetuslapsille, että he kaikki jättävät hänet. Siellä kuullaan myös Pietarin katteeton uho, että vaikka kaikki muut kieltävät Jeesuksen, hän ei kiellä. Öljypuiden oksien lomasta katsellaan ja kuullaan Jeesuksen rukous kärsimyksen hetkillä. Juudaksen saapumista ja Jeesuksen vangitsemista seuraa Jeesuksen kuulustelu ja tuomio Pilatuksen edessä. Teos päättyy instrumentaaliversioon laulusta On Jeesus, rakas Ylkä, jo aivan uupunut sekä kuoron ja seurakunnan vuorovirteen, Oi rakkain Jeesukseni.

Marja Jumppainen aloitti Varkauden seurakuntakuorossa viime syksynä ja laulaa pienoispassiota nyt ensimmäistä kertaa. Hän ajattelee, että teoksessa tulee puhuttelevasti ilmi se, kuinka Jeesus on jätetty aivan yksin. Vain Getsemanen puutarhan öljypuut näkevät kauhean tuskan.

–Teos tuntuu vähän raskaalta, mutta samalla se on ajatuksia herättävä. Kokonaisuutena teos on herkistyttävän kaunis. Kannattaa tulla kuuntelemaan kaunista moniäänistä laulua upeine soolo-osuuksineen ja urkusäestyksineen! hän vielä sanoo.

Ano Rautanen on laulanut seurakuntakuorossa vuodesta 1968 saakka ja laulaa Getsemanen puutarhassa -teosta jo neljättä kertaa. Hän kokee teoksen erittäin onnistuneeksi ja puhuttelevaksi kokonaisuudeksi, jossa on esillä koko hiljaisen viikon syvällinen sanoma. Erityisesti musiikki ja hyvät kuorosovitukset sekä ammattimaisesti esitetyt solistiosat tekevät Rautasen mielestä teoksesta vaikuttavan.

–Se on aina yhtä puhuttelevaa. Tätä teosta kannattaa ehdottomasti tulla kuuntelemaan! Niin kuin taivaan enkeli mekin iloitsemme. Saamme rientää kertomaan: Nyt elää Jeesuksemme, hän sanoo.

Getsemanen puutarhassa –pienoispassio esitetään:
Palmusunnuntaina 2.4.2023 klo 18 Leppävirran kirkossa
Maanantaina 3.4.2023 klo 18 Kuoppakankaan seurakuntakeskuksella
Molemmissa tilaisuuksissa kerätään kolehti Yhteisvastuu-keräykselle.

Tue Mar 28 14:56:49 EEST 2023