Kirkkoherra Jarkko Piipon pääsiäistervehdys

Viikon ensimmäisenä päivänä sunnuntai aamuna rientää Magdalan Maria aamuhämärissä kohti puutarhahautaa. Marialle kovin rakas opettaja, Jeesus nasaretilainen, oli kahta päivää aikaisemmin ristiinnaulitsemalla surmattu Golgatalla. Maria oli ollut itse paikan päällä todistamassa Jeesuksen surmaamista. Surun ja murheen murtamana Maria kiirehtii kohti Jeesuksen viimeiseksi leposijaksi suunniteltua hautakammiota. Meistä ne, jotka ovat menettäneet rakkaimpansa, voinevat samaistua Marian tuskaan ja kipuun. Marian tarkoituksena oli tehdä vielä viimeinen palvelus rakkaalle ystävälleen, Jeesukselle.

Itkevää Mariaa kohtasi haudalla lisäjärkytys hänen huomatessaan haudan olevan tyhjä. Aivan kuin rakkaan Jeesuksen surmaamisessa ei olisi ollut tarpeeksi, pitikö hauta vielä ryöstää. Ylösnoussut Jeesus puhuttelee murheellista Mariaa: Mitä itket nainen? Ketä sinä etsit? Maria kuvittelee puhuvansa puutarhurin kanssa, mutta Jeesuksen lempeä lausahdus Maria, avaa Marian silmät ja ymmärryksen. Hänen rakas ystävänsä ja opettajansa elää sittenkin. Maria rientää surun murtamien opetuslasten luo ja kertoo nähneensä Herran.

Me kristityt pidämme Marian ja opetuslasten kokemusta 2000-vuotta sitten Rooman valtakunnan syrjäisessä provinssissa maailmanhistorian merkittävimpänä tapahtumana. Ilman ylösnousemuksen aamua, ilman tyhjän haudan ihmettä olisi Nasaretilaisen puusepän kuolema jäänyt historian lehdille enintään mitättömänä mainintana roomalaisten rangaistuspöytäkirjoissa. Mutta aikalaisten todistukset tyhjästä haudasta ja erityisesti kuolleista ylösnousseesta Jeesuksesta levisivät kulovalkean tavoin. Suljettujen ovien takana pelkonsa vuoksii kokoontuneet opetuslapset saivat murtaa leipää yhdessä kuolleista nousseen opettajansa kanssa. Emmauksen tien kulkijat saivat lohdutuksen suruunsa. Kuoleman valta on sittenkin voitettu, Kristus todellakin elää.

Tämän epävarman maailman keskellä juuri tuo Marian ja opetuslasten todistus kuoleman voittaneesta Kristuksesta on erittäin ajankohtainen. Kristuksen omina saamme tänäkin pääsiäisenä ja tänäkin päivänä luottaa hyvän Jumalan johdatukseen ja huolenpitoon. Aivan kuin Emmauksen tiellä kulkeneet surun murtamat opetuslapset pyysivät ylösnoussutta Jeesusta jäämään heidän luokseen, voimme mekin surun ja murheen keskellä sanoa, rakas Jeesus, jää luokseni, ole kanssani.

Toivotan Sinut lämpimästi tervetulleeksi Varkauden seurakunnan pääsiäisen tapahtumiin.

Siunattua Kristuksen ylösnousemuksen juhlaa toivottaen kirkkoherra Jarkko

Jarkko Piippo