Eläkkeensaajien Hiljainen Päivä Varkauden Pääkirkossa

Eeva-Liisa Tirkkonen pallopaidassa ja Irma Kolehmainen tumman sinisessä yläosassa.

Eeva-Liisa Tirkkonen ja Irma Kolehmainen ottivat vieraat vastaan Pääkirkon aulassa.

Varkauden Eläkkeensaajat ry isännöi Eläkkeensaajien Keskusliiton Kuopion Piirin Hiljaista Päivää. Päivän sisältö on hengellinen ja sitä vietetään perinteisesti vuosittain lokakuussa nimellä Hiljainen Päivä. Se on koko Kuopion Piirin yhteinen. Järjestämisvuorot vaihtelevat vuosittain.

– Tämä on toinen kerta meillä tällä vuosikymmenellä, kertoo Varkauden Eläkkeensaajien puheenjohtaja Heikki Alanen.

Hiljaisen Päivän viikkomessussa saarnasi Kari Iivarinen. Hän muistutti kuulijoilta kristityn vapaudesta.

– Kristuksen vapaus on ennen kaikkea sisäistä vapautta. Kristuksessa voi olla vapaasti sitä mitä on. Myös silloin kun jää vähemmistöön. Kenelläkään ei ole oikeutta vaatia toista luopumaan sellaisesta, mikä hänelle lain ja oikeuden mukaan kuuluu, Kari painotti ja viittasi näin myös entisen kotikaupunkinsa Hongkongin vallitsevaan sekasortoiseen tilanteeseen.

Aktiivisia eläkeläisiä

Hiljaisen Päivän järjestävällä paikallisella yhdistyksellä on vuorollaan vastuu ohjelmasta. Varkaudessa osallistujat jaettiin viikkomessun jälkeen kahteen ryhmään. Ryhmät ruokailivat ja kuuntelivat freskoesittelyyn vuorotellen.

Hiljaisen Päivän kruunasi juhlaohjelma, jossa esiintyi muun muassa Varkauden soittokunta Janne Juutilaisen johdolla. Piirin tervehdyksen toi Kuopion Piirin puheenjohtaja Mauri Liimatainen.

Eläkkeensaajien Keskusliiton paikallisyhdistysten toiminnan tarkoituksena on toimia jäsentensä edunvalvojana, virkistää arkea ja ylläpitää sosiaalista elämää ja toimintakykyä.

– Yhdistykseemme kuuluu noin 800 jäsentä ja kaikki ovat suhteellisen aktiivisia, Heikki iloitsee.

Kuvia viikkomessusta:

Viikkomessussa laulettiin virret 195, 275, 276, 186, 225 ja 329.

Kuvattu kirkon etuosasta pääoville päin.

Varkauden Eläkkeensaajien lauluryhmän johtaja Ekka Vallenius soittaa haitaria.

Hetki ennen ehtoollista.

Kuvat ja teksti Tiia Klemettilä

Lisätietoja Varkauden Eläkkeensaajien toiminnasta tästä linkistä.

Varkauden Eläkkeensaajien kuvagalleriaan pääset tästä.

Kuopion Piirin kuvagalleriaan pääset tästä.

2019-10-16 14:06:00.0