Keikkailu on istumista ihmisten kanssa

Nina Åström kuvassa laukku olalla, yllään musta pitkä takki.

Nina Åströmin konsertti kantaa nimeä Rauhaa ja rohkeutta. Sama nimi on annettu myös kahdelle edelliselle levylle, jotka ovat ilmestyneet suomeksi ja ruotsiksi sekä ja englanninkieliselle digi EP:lle. Miksi juuri rauha ja rohkeus? Mitä ihmeellistä niissä on?

– Moni antaisi suuria summia siitä, että voisi saada rauhan. Näennäisesti rauha ja rohkeus ovat vastakohtia, mutta jos meillä on rauha Jumalan kanssa, meillä on rohkeus elää, Nina summaa ajatuksiaan levyn nimen taustalla.

Lauletaan niin kauniisti kuin osataan

Paikasta riippumatta Nina Åström kokee aina menevänsä hengelliselle keikalle.

– Erityisesti vankiloissa esiintyminen on opettanut minulle, että ihmiset ovat samanlaisia joka paikassa. Kaikki tahtovat tietää onko tässä [elämässä] mitään tolkkua ja onko sillä mitään väliä, heräänkö mä aamulla.

Myös ihmisten jumalakaipuuta Nina näkee monenlaisissa paikoissa. Siksi vuosi vuodelta yhä vain tärkeämpää hänelle on saada kommunikoida Jeesusta.

– Se on vähän hankalasti sanottu suomeksi. Mutta tarkoitan sitä, että koitan olla avoin Pyhälle Hengelle. Me halutaan soittaa ja laulaa niin kauniisti kuin osataan. Kuitenkin vain Jumala voi antaa meille ja kuulijoille sitä, mitä me tarvitaan.

Yhteys ihmisiin on olennaista

Jotain Nina Åströmin laulutaidoista kertoo sijoittuminen vuoden 2000 Euroviisuissa sijalle 18. Nina on laulanut yli 300 vankilassa Suomessa ja ulkomailla, erityisesti entisen Neuvostoliiton maissa, konserttisaleissa ja kirkoissa yhteensä kolmessakymmenessä maassa. Hän on tehnyt noin sata laulua ja häneltä on julkaistu 15 CD-levyä. Silti hän kertoo, ettei lähtökohtaisesti mieti, saati harmittele sitä, montako ihmistä keikalle tulee.

– Jumalan matematiikka on toisenlaista, Nina toteaa.

Keikan jälkeen bändi tykkää jäädä juttelemaan ihmisten kanssa. Keskusteleminen on osa keikkailua. Varkauteen Ninan mukana tulevat Jim Hakola ja Kimmo Suomela.

– Mun mielikuva keikasta on siinä, että istumme ihmisten kanssa. Me emme ole saaria, me ihmiset. Yhteys toisten kanssa on olennaista.

Rohkeus, joka syntyy rauhasta

Rauhasta nousevaa rohkeutta voisi kutsua tyyneydeksikin. Ihminen uskaltaa olla oma itsensä ja elää arvojensa mukaan sinkoilematta paikasta toiseen päämäärättömästi.

– Kristitty tarvitsee rohkeutta tehdäkseen niitä asioita, joita Jeesus meissä vaikuttaaa. Kenenkään elämä ei ole helppoa, mutta rauha antaa elämällemme tolkun.

Nina kantaa erityistä huolta lapsista ja nuorista, jos heidät laitetaan kantamaan suurta syyllisyyttä ilmastonmuutoksesta. Ihminenhän on pantu suojelemaan ja varjelemaan luomakuntaa.

– Välillä tuntuu vallalla olevan ajatus, että jos me saadaan ilmastonmuutos hallittua, me pelastutaan. Kuitenkaan se ei ole ihmisyyden perusongelma vaan synti.

Rauhasta käsin ihminen pystynee määrätietoisemmin tekemään pieniä ja suuria ilmastotekojakin.

Teksti Tiia Klemettilä
Kuva Jari Hakola

Nina Åström esiintyy Varkauden Pääkirkossa sunnuntaina 27.10. klo 16.
Konsertti järjestetään yhteistyössä Varkauden helluntaiseurakunnan kanssa. Olet sydämellisesti tervetullut!

Lisätietoja Nina Åströmin urasta saat Ninan kotisivuilta.
Nina pitää YouTubessa vlogia nimeltä Rauhaa ja rohkeutta.

2019-10-21 09:24:00.0