Varkauden seurakunnan tuloveroprosentti pysyy ennallaan

Varkautelaisten kirkollisveroprosentti pysyy tulevana vuonna 1,45 prosentissa. Kuopion hiippakunnan alueella keskimääräinen veroprosentti on 1,5 ja korkein 2,0.

Kirkollisverotuloa on tämän vuoden heinäkuun loppuun mennessä kertynyt 4,7 prosenttia vähemmän edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Mikäli verokertymätilanne jatkuu samankaltaisena, verotulot vähenisivät edellisvuoteen verrattuna kokonaisuudessaan noin 170 000 euroa. Verotuloja kertynee tänä vuonna 3,5 miljoonaa euroa. Talousarvioista jäisi näin ollen puuttumaan noin 325 000 euroa.

Seurakunnalla on käytössään kirkkoneuvoston hyväksymä henkilöstösuunnitelma vuosille 2018–2022. Suunnitelman mukaisesti esimerkiksi virkoja lakkautetaan eläköitymisen myötä niissä työtehtävissä, joissa ei suoriteta viranomaistehtäviä. Tilalle voidaan tarvittaessa palkata henkilöstöä työsopimussuhteisiin. Henkilöstösuunnittelun kautta saatavilla säästöillä on varauduttu kattamaan noin 270 000 euron alijäämä.

2019-10-23 10:14:00.0